رعایت بهداشت دهان و دندان موضوعی است که باید از کودکی به افراد آموزش داده شود. از طرفی برای محافظت از دندان اطفال باید در کودکی آن ها را برای بررسی وضعیت دهان و دندان هر چند وقت یکبار نزد دکتر دندانپزشک برد. در دندانپزشکی تخصص ها و شاخه های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها دندان پزشکی کودکان است. این شاخه بر مراقبت از دندان کودکان از نوزادی تا نوجوانی متمرکز شده است. متاسفانه می بینیم که برخی از خانواده ها  بحث دندان پزشکی اطفال را چندان جدی نمی گیرند و تا مشکلی برای دندان کودکشان پیش نیاید او را پیش دندانپزشک نمی برند. اینجا قرار است شرح دهیم که چرا باید به دندانپزشکی کودکان اهمیت داد و آن را جدی گرفت؟

دندانپزشکی کودکان چیست؟

یکی از تخصص های دندانپزشکی، دندانپزشکی اطفال است.کسانی که تخصص این شاخه را دریافت می کنند در واقع بر سلامت دندان کودک از نوزادی تا نوجوانی تمرکز دارند که شامل پیشگیری، تشخیص و درمان مشکلات دندانی خاص است. خدماتی که دندانپزشکی اطفال ارائه می دهد گسترده است، معاینات منظم، مراقبت های پیشگیرانه، فوریت های دندانی، ارتودنسی اطفال و مهم تر از همه آموزش بهداشت دهان و دندان از جمله خدماتی هستند که دندانپزشکی کودکان ارائه می کند.

کسانی که به تخصص دندانپزشکی کودکان دست یافته اند، معمولا سعی می کنند تجربه ای خوب  و شاد برای کودکان مراجعه کننده بوجود بیاورند تا ذهنیت این کودکان از مطب دندانپزشکی راحت و مثبت باشد. داشتن محیطی جذاب و کودکانه و استفاده از تکنیک های مدیریت رفتار، راه هایی است که به آن ها در این خصوص کمک می کند.

بهترین سن برای مراجعه به دندانپزشک کودکان  

بهتر است در سن چهار سالگی، برای اولین بار کودکتان را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. البته این در صورتی است که پیش از این سن مشکل خاصی برای دهان و دندان کودک پیش نیامده باشد، در غیر اینصورت باید زودتر به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. اینکه دندان کودک دارای الگوی صحیح رشد باشد و اولین دندان های دائمی به درستی و در جای خود در بیایند اهمیت زیادی دارد، به همین خاطر توصیه می شود در سن 6 سالگی برای بررسی این موضوعات کودک را نزد دندانپزشک ببرید. توصیه بر این است که پس از این، بسته به این که دندان های کودک در چه شرایطی هستند، هر 6 یا 12 ماه یک بار ویزیت منظم دندانپزشکی انجام شود.

توصیه بر این است که پس از این، بسته به این که دندان های کودک در چه شرایطی هستند، هر 6 یا 12 ماه یک بار ویزیت منظم دندانپزشکی انجام شود.

با شروع رویش دندان های دائمی در 6 سالگی، ممکن است نیاز به ارتودنسی اطفال یا ارتودنسی پیشگیرانه وجود داشته باشد. با مراجعه منظم به دندانپزشک کودکان می توانید خیلی زود متوجه نیاز کودک به ارتودنسی دندان شوید. یکی دیگر از مشکلاتی که با مراجعه مرتب به دندانپزشکی کودکان می توان از آن پیشگیری کرد، بروز عفونت و التهابی است که به بیماری های لثه منجر می شود. بیماری های لثه در کودکان به این خاطر بوجود می آید که بین دندان ها فاصله وجود دارد و تشکیل پلاک در این شیارها می تواند سبب ایجاد بیماری شود.

در یک کلینیک دندانپزشکی کودکان چه خدماتی ارائه می شود؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، یک دندانپزشک اطفال، آموزش های مختلفی در این زمینه دیده و خدمات متعددی ارائه می کند. در ادامه به برخی از خدماتی اشاره می کنیم که در دندانپزشکی کودکان می توانید از آن ها بهره ببرید.

آموزش درست مسواک زدن و مراقبت های پیشگیرانه

آموزش صحیح یکی از مهم ترین خدماتی است که در کلینیک های دندانپزشکی کودکان ارائه می شود. این آموش ها در حوزه هایی مانند درست مسواک زدن برای کودکان، نوع خمیر دندان مناسب، استفاده از تمیزکننده ها مانند فلوراید، ژل ها و دهانشویه و… است. علاوه بر این دندانپزشک کودکان، آموزش هایی در خصوص تغذیه و رژیم غذایی مناسب دندان های یک کودک نیز برای والدین خواهد داد.

تشخیص به موقع حفره دندانی

حفره های دندانی معمولا به خاطر پوسیدگی در دندان ایجاد می شوند و تشخیص به موقع آن ها می تواند از مشکلات آتی پیشگیری کند. حفره های دندانی گاهی با علامت همراه هستند و گاهی برای شناسایی حتما به تشخیص دندانپزشک نیاز دارند.

درمان پوسیدگی، پر کردن و عصب کشی دندان کودکان

دندان های شیری و دندان های دائمی کودکان، مانند دندان بزرگسالان گاهی نیاز به درمان های پوسیدگی، پرکردن و عصب کشی دارند. در پروسه انجام تمام این درمان ها دندان های کودک بی حس خواهد شد و متوجه هیچ دردی نمی شود. شیوه انجام این درمان ها تقریبا با درمان افراد بزرگسال یکسان است و فرق ویژه ای ندارد.

استفاده از فیشور سیلانت

فیشورسیلانت نام موادی است که رنگی شبیه به رنگ طبیعی دندان دارد و شیارهای دندان را مسدود می کند. هدف از استفاده از این ماده پیشگیری از پوسیدگی دندان است. استفاده از فیشور سیلانت یکی از درمان های پیشگیرانه ای است که در دندان پزشکی کودکان به کار می رود. توصیه بر این است که برای دندان های آسیای اول و دوم حتما از فیشور سیلانت استفاده شود. برای دندان آسیای اول سن 6 تا 7 سالگی و برای دندان آسیای دوم سن 12 تا 13 سالگی بهترین زمان برای استفاده از فیشور سیلانت است.

توصیه بر این است که برای دندان های آسیای اول و دوم حتما از فیشور سیلانت استفاده شود.

برای دندان آسیای اول سن 6 تا 7 سالگی و برای دندان آسیای دوم سن 12 تا 13 سالگی بهترین زمان برای استفاده از فیشور سیلانت است.

ارتودنسی اطفال

وقتی کودک هنوز در حال رشد باشد، اصلاح مشکلات دندانی نظیر نامرتب بودن دندان ها یا عدم هماهنگی در ترازشان صورت بگیرد.بین 9 تا 14 سالگی زمانی است که معمولا ارتودنسی کودکان برای اطفالی که نیاز به این کار دارند اجرا می شود. بعد از این که سن رشد به پایان می رسد، درمان ارتودنسی دندان امکان پذیر است ولی طولانی تر و پر هزینه تر خواهد بود.

کشیدن دندان شیری کودک

دندان های شیری ریشه کوتاهی دارند. این ریشه ها زود تحلیل می روند و فرایند کشیدن آن ها دشواری خاصی ندارد. با این حال گاهی این کار برای کودک ترسناک و ناخوشایند خواهد بود.

تجویز و نصب فضا نگهدار دندان

فضانگهدار وسیله ای است که بعد از کشیده شدن دندان در فضای خالی قرار می گیرد تا از حرکت دندان های مجاور پیشگیری کند. برای برخی از کودکان که رشد دندان های دائمیشان با تاخیر روبه رو شده یا دندان های شیری آن ها زودتر افتاده استفاده از فضانگهدار تا زمان در آمدن دندان های دائمی توصیه می شود. این درمان می تواند از نیاز کودک به ارتودنسی دندان در آینده پیشگیری کند.

چرا بردن کودک پیش یک متخصص دندان پزشکی اطفال ضروری است؟

دندانپزشک کودک، فردی است که چند سال در زمینه دندانپزشکی کودکان آموزش تخصصی دیده و تجربه این کار را دارد. یک دندانپزشک کودک می‌داند چطور با استفاده از تکنیک های مختلف استرس کودک را در مطب دندانپزشکی کاهش دهد و بین آن‌ها و مطب رابطه‌ای مثبت ایجاد کند. در مطب هایی که دندانپزشک متخصص کودکان حضور دارد، تجهیزات و ابزارهای مخصوص به کودکان قرار گرفته که استفاده از این ابزار برای آن ها مناسب تر از ابزارهای معمول دندانپزشکی است.

بنابراین، اگر هرکدام از مشکلات دهان و دندان که بالاتر ذکر کردیم برای کودک شما پیش آمد بهتر است حتما به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. علاوه بر این ذکر کردیم که مراجعه هر چند وقت یکبار به دندانپزشک اطفال در سال های کودکی برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان در آینده و گاهی انجام ارتودنسی کودکان ضروری است.

با مراجعه به دندان پزشکی اطفال در کودکی، می توانید از بسیاری از مشکلات آتی دهان و دندان برای فرزندتان جلوگیری کنید. این کار همچنین باعث کاهش هزینه های درمانی در آینده خواهد شد.

با مراجعه به دندان پزشکی اطفال در کودکی، می توانید از بسیاری از مشکلات آتی دهان و دندان برای فرزندتان جلوگیری کنید.

حرف آخر

کودکی بخش مهم و تاثیرگذاری در زندگی هر فرد است. کودک نباید در این سنین نسبت به درمان چه در مطب دکتر طفال و چه در مطب دکتر دندانپزشک احساس ناامنی و ترس کند چرا که ممکن است برای او حالتی ماندگار داشته باشد و در آینده برایش دردسرساز شود. اگر سوالی درباره دندانپزشکی اطفال داشتید می توانید در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *