دندان پزشک اطفال - دکتر شمسایی

راهکارهای مراقبت از دندان کودکان یکی از معروف ترین جمله‌هایی است که در حوزه دندان پزشکی می شنویم، دقت داشته باشید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است. پیشگیری از بیماری های مختلف علاوه بر اینکه از نظر جسمی و روحی اهمیت دارد، می‌تواند در صرفه جویی هزینه‌های درمانی نیز به ما کمک کند. از مهم ترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مختلف به طور خاص در حوزه دهان و دندان، آموزش درست است.

با داشتن دانش کامل و دیدن آموزش‌های درست می توان از بروز بسیاری از بیماری های دهان و دندان در افراد جلوگیری کرد. در صورتی می توان بهترین نتیجه را از انجام آموزش و داشتن مراقبت درست از دهان و دندان دریافت کرد که این کار از زمان کودکی و برای اطفال انجام شود. آنچه در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم استفاده از راهکارهای موثر برای مراقبت از دندان نوزاد و کودک است. جدای از اینکه با خواندن مقالات مختلف می توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید با مراجعه به دندانپزشک اطفال نیز علاوه بر چکاپ دندان کودکتان آموزش‌های دقیق و درست در این زمینه دریافت خواهید کرد.

چرا مراقبت از دندان کودکان اهمیت دارد؟

مراقبت از زنان و دندان در هر سنی مهم است و در این میان دوران کودکی نیز اهمیت قابل توجهی دارد. اگر در دوران کودکی مشکلات دهان و دندان را جدی نگیریم، این موضوع می تواند به بروز بیماری هایی در بزرگسالی منجر شود. از آنجایی که کودک شاید هنوز خودش نتواند به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت کند یا از نکات مطلع نباشد این موضوع وظیفه والدین را در این زمینه سنگین تر می کند.
متاسفانه برخی به غلط تصور می‌کنند که مراقبت از دندان های شیری به اندازه دندان های ما دائمی مهم نیست، در حالی که مراقبت از این دندان ها اهمیت زیادی دارد چرا که در مسائل مهم زندگی مثل تغذیه، صحبت کردن صحیح و ظاهر به اندازه دندان های دائمی تاثیرگذار هستند.

۵ راهکار موثر برای مراقبت از دندان کودک

تا اینجای مطلب دانستیم که مراقبت از دندان کودک تا چه حد می‌تواند مهم و ضروری باشد. از طرفی این نکته نیز مهم است که بتوانیم به درستی و با دانش کامل این کار را انجام دهیم. در ادامه به ذکر نکاتی برای مراقبت درست از دندان کودکان خواهیم پرداخت.

داشتن تغذیه مناسب

داشتن تغذیه مناسب در سنین کودکی علاوه بر اینکه بر بخش های مختلف سلامت کودک تاثیر می گذارد و رشد او را تحت تاثیر قرار می دهد، بر سلامت دهان و دندان او نیز اثرگذار است. داشتن برنامه غذایی مناسب از جمله مصرف شیر و آب فراوان در دوران کودکی برای حفظ سلامت دهان دندان توصیه می شود. مصرف پروتئین ها ویتامین ها برای حفظ و مقاوم سازی دندان در این دوره ضروری است. از طرفی مصرف مواد غذایی ناسالم و آسیب زا مانند فست فودها، نوشابه و نوشیدنی های بیش از حد شیرین در این دوران توصیه نمی شود. همچنین مصرف بیش از اندازه شیرینی و شکلات نیز می تواند آسیب هایی برای دندان کودک به همراه داشته باشد.

ویزیت مرتب توسط دندانپزشک اطفال

یکی از مهم ترین توصیه هایی که در رابطه با مراقبت از دندان نوزاد و کودکان می شود مراجعه مرتب به دندانپزشک در فواصل زمانی تعیین شده است. این فواصل زمانی و زمان آخرین مراجعه را خود دندانپزشک اطفال می تواند برایتان مشخص کند. با این حال به طور معمول توصیه می شود هر ۶ ماه یکبار کودک را برای چکاپ دندان نزد دندانپزشک اطفال ببرید.
این کار علاوه بر اینکه به سلامت دندان کودک کمک می کند، او را برای مراجعه به دندانپزشکی در دوران بزرگسالی نیز آماده خواهد کرد چرا که استرس ها و فوبیاهای معمول با مراجعه مکرر به دندانپزشکی در دوران کودکی از بین خواهد رفت. البته این مهم است که یک دندانپزشک اطفال خوب برای این کار انتخاب کنید.

مراقبت از دندان اطفال - دکتر شمسایی

فلوراید درمانی و فیشورسیلانت

استفاده از فلورایدراپی می تواند به تقویت مینای دندان کودک کمک کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. استفاده از فلوراید برای کودکان در سنین خاصی مجاز است و این سن را دندانپزشک اطفال با توجه به شرایط دهان و دندان کودک مشخص خواهد کرد. فلوراید درمانی می تواند از بروز بیماری های مختلف دهان و دندان در بزرگسالی هم پیشگیری کند.
فیشورسیلانت نیز یکی از راه های موثر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در سنین بالای ۶ تا ۷ سال است. فیشورسیلانت روکش پلاستیکی مخصوص و نازکی است مدت ۵ تا ۱۰ سال روی دندان های عقب کودک قرار داده شده و از آنها در برابر میکروب و ذرات غذا محافظت می کند.

استفاده از نخ دندان برای کودکان

یکی از سوالاتی که والدین اره مراقبت از دندان های کودکان می پرسند، این است که آیا می توان از نخ دندان برای آنها استفاده کرد یا خیر؟ در جواب باید گفت استفاده از نخ دندان یک بار در روز آن هم در شب بعد از خوردن شام برای کودکان توصیه می شود. معمولا دندان های شیری از ناحیه میان دندانی دچار پوسیدگی می شوند که این ناحیه همان بخشی است که معمولاً با استفاده از مسواک تمیز نمی شود و باید با نخ دندان آن را تمیز کرد. دندان کودکان تا سن دو و نیم سالگی کاملا در می آید و فاصله بین آنها بسته می شود. تا این سن بهتر است حتماً از نخ دندان برای تمیز کردن دندان های کودک استفاده کنید.
وقتی کودک رفته رفته بزرگ می شود بهتر است استفاده از نخ دندان را به صورت صحیح به خود او آموزش دهید تا بتواند از نوجوانی خودش این کار را به درستی انجام دهد. به طور کل کشیدن نخ دندان یکی از مهمترین روش های مراقبتی برای دهان و دندان است.

مراقبت های لازم هنگام افتادن دندان های شیری

افتادن دندان های شیری و جایگزینی آنها با دندان های دائمی امری طبیعی در سیر رشد انسان است. لق شدن و افتادن همه دندان های شیری در سن ۶ سالگی آغاز و در پایان ۱۲ سالگی تمام می شود. این روند ۶ ساله جایگزینی، نیاز به توجه و مراقبت هایی دارد. به عنوان مثال نباید دندان لق شده را به زور و یا با فشار از دهان خارج کنید، وقتی دندان به اندازه کافی لق شده باشد می توان آن را به آرامی و بدون فشار زیاد از دهان خارج کرد. اگر لق بودن دندان کودک طولانی شد برای پیشگیری از درد و رنج او بهتر است از دندانپزشک اطفال کمک بگیرید. چکاپ دندان در این دوره را سهل نگیرید و برای جلوگیری از انواع مشکلات هر چند وقت یکبار به مطب دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. در صورت رشد نکردن یا لق نشدن و نیفتادن دندان شیری بهتر است حتماً برای تشخیص مشکل به مطب دندانپزشکی بروید.

آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان شیری می شود؟

در صورتی که نکات بهداشتی دهان و دندان مانند تمیز کردن دندان بعد از مصرف این مکمل را رعایت کنید دندان کودک بعد از مصرف قطره آهن دچار آسیب و پوسیدگی نخواهد شد. علت این موضوع این است که قطره آهن با زبر کردن دندان شیری آن را برای چسبیدن پلاک های میکروبی و مواد غذایی آماده می کند. در واقع این قطره به خودی خود باعث پوسیدگی دندان نمی شود اما در صورت رعایت نکردن بهداشت پس از مصرف می تواند بستری برای جذب پلاک های میکروبی و نهایتاً ایجاد پوسیدگی فراهم کند.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت مراقبت از دندان ها در کودکی در این مطلب بیان نکاتی مهم در این باره پرداختیم. اگر شما هم می توانید نکته ای به این نکات اضافه کنید در بخش کامنت ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *