جرم گیری - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

آیا اطلاع دارید که چه زمانی نیاز به جرم‌گیری دندان یا بروساژ دندان دارید؟ جرم‌گیری پلاک دندان را از بین می‌برد. پلاک، یک لایه چسبنده است که به طور مداوم (مخصوصاً پس از مصرف وعده‌های غذایی و نوشیدنی) روی دندان‌ها تشکیل می‌شود و حاوی باکتری‌هایی است که می‌توانند با ترشح اسید، پوسیدگی و مشکلات دندانی را ایجاد کنند.

به طور معمول، هر فرد هر شش ماه یک‌بار نیاز به جرم‌گیری دارد، اما این فراوانی ممکن است بسته به حساسیت شخص یا وضعیت دندان‌ها تغییر کند. انجام جرم‌گیری به همراه روش دیگری به نام “روت پلنتیگ”، خطر پوسیدگی دندان را به شدت کاهش می‌دهد.

در انتخاب دندانپزشک برای این فرآیند، حتماً دقت کنید و می‌توانید با مراجعه به دکتر زهرا شمسایی از خدمات آن بهره‌مند شوید، سپس نوبت‌گیری حضوری یا آنلاین را انجام دهید.

جرم‌گیری دندان، معمولاً به عنوان “Teeth Scaling” در انگلیسی شناخته می‌شود و گاهی  عنوان “بروساژ دندان” نیز شماسخته می‌شود. این روش درمانی که یک نوع پاک‌سازی عمیق دندان انجام می‌شود که یکی از خدمات مهم دندانپزشکی است که باعث تخلیه پلاک و کلکولوس (تارتار) موجود در بالا و زیر خط لثه می‌شود.

پلاک دندان گاهی می‌تواند به بروز بیماری‌های لثه منجر شود. اگرچه پلاک به صورت معمول روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، اما اگر به‌خوبی تمیز نشود، باکتری‌های درون آن می‌توانند باعث التهاب لثه شوند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، لثه از دندان‌ها جدا می‌شود و فضاهایی به نام پاکت ایجاد می‌شود. در ادامه، پلاک در این پاکت‌ها به دام می‌افتد و امکان پاک‌کردن آن با مسواک وجود ندارد. در صورت عدم درمان، بیماری لثه ممکن است منجر به ازدست‌دادن استخوان و دندان شود.

در جرم‌گیری، از ابزار ویژه‌ای برای حذف جرم و پلاک‌های دندان استفاده می‌شود. به دلیل اینکه جرم‌گیری یک روش درمانی ایمن و بدون جراحی است، معمولاً از داروهای بی‌حسی استفاده نمی‌شود؛ زیرا در صورت بروز درد، این درد بسیار کمتر و قابل تحمل است.

برای انجام بهتر و دقیق‌تر جرم‌گیری، از دستگاه اولتراسونیک استفاده می‌شود. با استفاده از این دستگاه و تابش آن به دندان‌ها، جرم‌ها و تارتارهای چسبیده روی دندان شکسته و به طریق موثرتری از سطح دندان حذف می‌شوند.

یک روش دیگر برای جرم‌گیری دندان، استفاده از ابزارهای دستی جرم‌گیری است که برای افرادی که جرم‌های سطحی روی دندان‌هایشان دارند، مناسب است. در این روش، دندانپزشک به صورت دستی، پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را حذف می‌کند.

پس از حذف جرم‌ها از روی دندان، لازم است سطح آنها صیقل خورده و صاف شود. برای این منظور، از روشی به نام بروساژ دندان استفاده می‌شود و سطح دندان پولیش می‌شود.

جرم گیری دندان در کلینیک دندان پزشکی دکتر شمسایی با کادر مجرب و تجهیزات ویژه صورت می‌گیرد.

برای رزرو اینترنتی نوبت ویزیت رایگان، روی لینک زیر کلیک کنید :

خدمات در لحظه

ارائه در لحظه خدمات جرم گیری دندان و تسهیل رزرو وقت برای متقاضیان یکی از مواردی است که عمدتا در مرکز دندان پزشکی زیبایی دکتر شمسایی به آن پرداخته می شود، ارائه خدمات سریع و فوری یکی از وجوه تمایز و قابلیت‌های خدمت‌رسانی در این مرکز می باشد.

جرم گیری - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

خدمات جرم گیری دندان

خدمات جرم گیری دندان شامل پاکسازی و حذف لایه‌های پلاک و سنگ دندان است که توسط کلینیک دندان پزشکی دکتر شمسایی ارائه می‌شود.

در فرآیند جرم گیری، ابزارها و محلول‌های خاص برای از بین بردن رسوبات و باکتری‌ها از روی دندان‌ها و لثه‌ها استفاده می‌شود. این فرآیند به بهبود بهداشت دهان و دندان، پیشگیری از بوی نامطبوع دهان، و کاهش خطر بیماری‌های دهانی مرتبط با پلاک کمک می‌کند. برنامه‌های دوره‌ای جرم گیری دندان باعث حفظ سلامت دهان و دندان می‌شوند.

همچینین انواع روش های جرم گیری دندان شامل زیر است:

1- جرم گیری دستی :

جرم‌گیری دستی، سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین روش جرم‌گیری است. این شامل استفاده از جرم‌گیر دستی است که یک ابزار دندانپزشکی با نوک تیز است. جرم‌گیر برای خراشیدن ملایم پلاک و رسوب جرم از روی دندان و لثه استفاده می‌شود.

دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان از حرکات خراشیدنی برای حذف رسوبات استفاده می‌کند و توجه می‌کند که به مینای دندان یا بافت لثه آسیب نرساند. جرم‌گیری دستی معمولاً با سایر ابزارهای دندانی مانند کورت ترکیب می‌شود تا از حذف تمام پلاک‌ها اطمینان حاصل شود.

این روش زمان‌بر است و ممکن است برای برخی از بیماران ناراحتی یا حساسیت ایجاد کند، به ویژه اگر تجمع زیادی روی دندان‌ها وجود داشته باشد. با این حال، هنوز هم توسط برخی از دندانپزشکان و متخصصان بهداشت، به ویژه برای بیمارانی که از صدا یا حس سایر روش‌های جرم‌گیری ناراحت هستند، استفاده می‌شود.

2-جرم گیری اولتراسونیک

جرم‌گیری اولتراسونیک یک روش سریع و کارآمد برای حذف جرم است که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی پلاک و جرم را از بین ببرد. این روش همچنین احتمال ایجاد ناراحتی یا حساسیت کمتر از جرم‌گیری دستی را داراست. با این حال، جرم‌گیری اولتراسونیک ممکن است صدای زیادی ایجاد کند که برای برخی از بیماران ناراحت‌کننده باشد. بیمارانی که دارای ضربان‌ساز قلب هستند، نمی‌توانند تحت پوشش جرم‌گیری به روش اولتراسونیک قرار بگیرند.

3-جرم گیری هوا ابریژن

جرم‌گیری با هوا ابریژن یک روش نوین برای حذف جرم است که از جریان پرفشار هوا و ذرات ریز برای حذف پلاک و رسوب جرم از روی دندان‌ها و لثه‌ها استفاده می‌کند. در این روش، هوا و ذرات با استفاده از یک ابزار دستی شبیه به یک سندبلاستر مینیاتوری، به سمت دندان‌ها هدایت می‌شوند.

ذرات استفاده شده در جرم‌گیری هوا ابریژن معمولاً از اکسید آلومینیوم، بی‌کربنات سدیم یا سیلیس تشکیل شده و بر اساس درجه سایندگی مورد نیاز انتخاب می‌شوند. این روش جرم‌گیری، بدون نیاز به تراشیدن یا سوراخ‌کاری، به عنوان یک روش ملایم و بدون درد شناخته می‌شود، به خصوص برای بیمارانی که حساسیتی به صدا یا احساس روش‌های دیگر جرم‌گیری دارند.

جرم‌گیری با هوا ابریژن، دقیق‌تر از سایر روش‌های جرم‌گیری است و برای حذف پلاک و جرم در مناطقی که دسترسی به آنها مشکل است، مناسب است. با این حال، برای بیمارانی که دارای دندان‌های حساس، عاج، یا حفره‌های دندانی هستند، استفاده از جرم‌گیری با هوا ابریژن مناسب نیست.

4- جرم گیری لیزری

جرم‌گیری لیزری شامل استفاده از لیزر دندانپزشکی برای حذف پلاک و رسوب جرم از روی دندان‌ها و لثه‌ها است. لیزر یک پرتو متمرکز از نور است که برای شکستن و حذف رسوبات استفاده می‌شود. جرم‌گیری لیزری روشی ملایم و کم تهاجمی برای حذف جرم است که شامل هیچ گونه تراشیدن یا سوراخ‌کاری نمی‌شود، به ویژه برای بیمارانی که دندان‌ها یا لثه‌های حساس دارند مفید است.

این روش جرم‌گیری بسیار دقیق است، که آن را برای حذف مقدار کمی پلاک و جرم در مناطقی که دسترسی به آن سخت است، ایده‌آل می‌کند. با این حال، جرم‌گیری لیزری نسبت به سایر روش‌های جرم‌گیری گران‌تر است و برای بیماران با شرایط خاص پزشکی یا کسانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، مناسب نیست.

به طور کلی، جرم‌گیری دندان یک روش مهم دندانی است که می‌تواند به ارتقای سلامت دهان و دندان و جلوگیری از طیف وسیعی از مشکلات دندانی کمک کند. با حذف رسوب پلاک و جرم دندان، جرم‌گیری دندان می‌تواند به سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌ها و ایجاد لبخندی زیبا کمک کند.

 

خدمات ویژه و متمایز جرم گیری دهان و دندان

زمانبندی مناسب: برنامه‌ریزی دقیق برای زمان مراجعه بیماران به گونه‌ای که انتظار کمتری داشته باشند.
تجهیزات تخصصی: استفاده از به روز ترین تجهیزات روز دنیا و مواد اولیه درجه یک خارجی.
فضای آرام: فضایی آرام و مطبوع با امکانات ویژه برای بیماران، مانند صندلی‌های راحت، موسیقی آرامش‌بخش، تجهیزات حرفه‌ای و مدرن.
مراقبت پس از درمان: ارائه راهکارهای مراقبتی پس از درمان برای اطمینان از بهبودی کامل بیماران.