ارتودنسی دندان چیست - دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

به هم ریختگی و نامرتب بودن دندان‌ها تاثیر بسیار منفی در زیبایی صورت هر شخص می گذارد. ارتودنسی دندان یکی از روش‌های پرکاربردی است که برای نظم بخشیدن به دندان‌ها به کار می‌رود. از آنجایی که استفاده از ارتودنسی شایع است افراد زیادی به دنبال این هستند که با چگونگی این عمل و مزایا و معایب آن اشنا شوند. همچنین ضروری است که افراد زمان مناسب اقدام برای انجام ارتودنسی را بدانند. در این مطلب قصد داریم به بیان این جزئیات بپردازیم.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی روشی است که مشکلات مربوط به چینش دندان‌ها را برطرف می‌کند. بعد از انجام ارتودنسی دندان‌هایتان مرتب و زیبا خواهد شد با این حال، زیبایی دهان و دندان تنها هدف انجام ارتودنسی نیست. این کار می تواند مشکلات در جویدن و حرف زدن را نیز برطرف کند.

بعد از انجام ارتودنسی، دندان‌هایتان مرتب و زیبا خواهد شد با این حال، زیبایی دهان و دندان تنها هدف انجام ارتودنسی نیست.

به عنوان مثال برخی افراد فک‌هایشان به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرد که ارتودنسی دندان به عنوان راه حلی برای این مسئله نیز به کار می رود. بعد از قرار گرفتن سیم ها بر روی دندان،  بسته به شرایط بیمار، این سیم ها باید بین 6 ماه تا 4 سال روی دندان ها باقی بماند. اشخاصی که ارتودنسی می‌کنند معمولا باید هر یک یا دو ماه یک بار برای ویزیت به دکتر مراجعه کنند تا وضعیتشان مورد بررسی قرار بگیرد.

ارتودنسی دندان چیست - دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود. ارتودنسی های ثابت همانطور که از نامشان پیداست در طول دوره درمان تنها توسط خود دکتر از دهان خارج می شوند و جابه جایی آن ها نیاز به پزشک دارد. در حالی که ارتودنسی متحرک را می توان هنگام غذا خوردن یا هر زمان دیگری از دهان خارج کرد و برای این کار نیازی به مراجعه به دکتر نیست.

در ذیل این دو دسته بندی، انواع دیگری از ارتودنسی دندان نیز قرار دارند که عبارت هستند از ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی دیمون، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی مینی اسکرو. در ادامه به صورت جداگانه به معرفی هرکدام از این روش های ارتودنسی دندان خواهیم پرداخت.

ارتودنسی لینگوال (نامرئی)

یکی از انواع ارتودنسی های ثابت که برای درمان مشکلاتی نظیر اکلوژن ها، تراکم یا فاصله شدید دندان ها به کار می رود، لینگوال یا نامرئی نام دارد. علت نامگذاری این روش این است که همه لوازم ارتودنسی در پشت دندان های فرد قرار می گیرد و از روبه رو معلوم نیست. به این ارتودنسی، پشت دندانی هم گفته می شود. کسانی که دوره درمانشان با ارتودنسی طولانی مدت است معمولا دوست دارند از این روش استفاده کنند تا ارتودنسی از دید دیگران پنهان بماند.

  • ارتودنسی دیمون

یکی دیگر از انواع ارتودنسی ثابت، دیمون است. این روش ارتودنسی که برخی نیز آن را از انواع متحرک می دانند، براکت ها دارای مکانیزمی کشویی هستند که به صورت خودکار می لغزند و در جای مناسب قرار می گیرند. در این صورت دیگر نیازی نیست برای سفت و تنظیم کردن آن هر چند وقت یک بار به سراغ دندان پزشک بروید.

  • ارتودنسی سرامیکی

اگر دوست ندارید براکت های فلزی مدت طولانی روی دندان هایتان باقی بمانند، اصلا نگران نباشید شما می توانید از ارتودنسی سرامیکی دندان بهره ببرید. تفاوت این مدل ارتودنسی با انواع دیگر، تنها در نوع و رنگ براکت های آن است. براکت ها در این مدل از جنس سرامیک هستند و کاملا با رنگ دندان طبیعی هماهنگی دارند به همین خاطر کمتر هم به چشم می آیند.

  • ارتودنسی مینی اسکرو

مینی اسکرو، یک پیچ فلزی کوچک است که از میان لثه عبور کرده و به استخوان فک متصل می شود تا مانند یک ستون به حرکت دندان ها کمک کند. با این روش می توان دندان ها را صاف کرد یا شکاف های میان آن ها را بست.

ارتودنسی دندان چیست - دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

مزایای ارتودنسی دندان

همیشه کسی ارتودنسی دندان انجام می دهد که به دلیل خاصی به آن نیاز دارد. پس مزایای ارتودنسی دندان در واقع حل شدن همان مشکلاتی هستند که بیمار به خاطر آن ها به دکتر مراجعه کرده است. در ادامه به بررسی مزایای کلی ارتودنسی دندان خواهیم پرداخت.

  • حل مشکل جویدن

اگر دندان های بالایی و پایینی به خوبی روی هم قرار نگیرند، فرد با مشکل جویدن غذا روبه رو خواهد شد. بد جویدن غذا، مشکلی به مراتب مهم تر از مسائل زیبایی دهان و دندان است چرا که می تواند عواقبی مثل سایش ناهموار دندان، رشد کج فک، مشکلات بلع و گفتار را به وجود بیاورد. خوشبختانه با استفاده از ارتودنسی دندان می توان از همه این موارد جلوگیری و مشکل جویدن را به خوبی حل کرد.

  • برطرف کردن مشکل دندان های شلوغ، نامرتب و فاصله دار

ارتودنسی دندان، مثل یک درمان همه کاره، قادر به حل بسیاری از ناهماهنگی های دندان است. اگر بین دندان هایتان فاصله وجود دارد یا چیدمان دندان‌هایتان نامرتب است، دندان بیرون زده دارید یا فاصله دندان هایتان یکسان نیست، ارتودنسی به خوبی می تواند همه این مشکلات را برای شما برطرف کند.

  • کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان

از آنجایی که ارتودنسی تمیز کردن دندان ها را راحت تر می کند و باعث می شود مسواک یا نخ دندان به همه دندان ها برسد، خطر ایجاد پوسیدگی را کاهش می دهد. افراد با دندان های نامرتب، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های لثه قرار دارند چرا که دندان هایی که در زاویه نامناسب قرار دارند یا زیر دندان دیگری قرار گرفته اند را به سختی می توان مسواک زد. علاوه بر این، اگر بین دندان ها فاصله وجود داشته باشد، مواد غذایی ممکن است بین دندان ها گیر کند و مشکلات لثه و پوسیدگی را به وجود بیاورد. درمان ارتودنسی با مرتب کردن دندان ها و برطرف کردن فاصله های اضافی از این مشکلات جلوگیری می کند.

  • رفع سردرد و درد فک ناشی از نامرتب بودن دندان ها

کسانی که دارای دندان های نامرتب هستند و نمی توانند به خوبی غذا را بجوند ممکن است با مشکلاتی نظیر درد فک، گوش درد، سرگیجه، سردرد، درد صورت و علائم مشابه روبه رو شوند. استفاده از روش ارتودنسی دندان می تواند پایانی بر تمامی این درد ها و مشکلات باشد.

  • دادن زیبایی به دندان ها و ایجاد لبخندی زیباتر

برای همه ما مهم است که وقتی می خندیم صورتمان جلوه ای زیبا پیدا کند، با این حال اگر دندان هایمان نامرتب باشد، بر لبخندمان تاثیر منفی خواهد گذاشت. ارتودنسی دندان با مرتب و هماهنگ کردن دندان ها کمک خواهد کرد لبخندی زیباتر داشته باشیم. این موضوع می تواند بر اعتماد به نفس افراد تاثیر مثبت زیادی بگذارد.

ارتودنسی دندان چیست - دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

عوارض ارتودنسی دندان

ارتودنسی نیز مانند هر روش درمانی دیگری دارای عوارضی است که دانستن آن ها می تواند نگرانی افراد را کاهش دهد. در ادامه به بررسی جزئی این اثرات جانبی خواهیم پرداخت.

  • ایجاد درد و ناراحتی

طبیعی است که بسیاری از افراد با وجود براکت ها و بریس های ارتودنسی در دهانشان احساس ناراحتی کنند. برخی افراد حتی احساس سردرد یا دندان درد خواهند کرد. اگر این دردها بیش از اندازه ادامه پیدا کرد باید دندان پزشک را در جریان گذاشت تا راه حلی برای این موضوع ارائه کند.

  • سوزش خفیف

مقداری طول می کشد که دهان و لب های شما به قرار گرفتن سیم ها و بریس ها در دهان عادت کنند. تا این زمان احتمال دارد بیمار مقداری سوزش خفیف را تجربه کند که کاملا طبیعی است. محصولات درمانی زیادی هستند که به بیمار برای کاهش سوزش کمک خواهند کرد و طی کردن این مدت زمان را برای او آسان می کنند.

  • درد فک

یکی از عوارض احتمالی استفاده از بریس های ارتودنسی درد فک است بخصوص زمانی که درمانتان به هماهنگ کردن فک ها نیز نیاز داشته باشد. با توجه به میزان درد، دندان پزشک ممکن است استفاده از برخی داروها را توصیه کند.

  • سخت شدن جویدن غذا

یکی از شایع ترین شکایاتی که درباره ارتودنسی بیان می شود این است که جویدن و خوردن غذا را سخت می کند. برای مدت زمان کوتاهی خوردن غذاهای جامد برای کسانی که ارتودنسی کرده اند سخت است اما این مشکل به مرور زمان برطرف خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی ارتودنسی و مزایا و معایب آن پرداختیم. این که دندان های شما به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر تنها با تخشیص دندان پزشک متخصص امکان پذیر است. با توجه به اطلاعاتی که از این مقاله به دست آوردید می توانید درباره نوع ارتودنسی دندان خود با دندان پزشکتان مشورت کنید تا دقیقا مطابق میلتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *