ارتودنسی - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

طبق پیشنهادات آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا، سن مناسب برای شروع ارتودنسی بین ۸ تا ۹ سالگی است. در ابتدا، باید از سن ۷ سالگی به مشاوره ارتودنسی مراجعه کرده و سپس در سنین ۸ تا ۹ سالگی اقدام به ارتودنسی نمایید. ارتودنسی در همه سنین ممکن است مناسب باشد، اما در سنین کودکی دلایل متعددی برای شروع آن وجود دارد. افزایش اعتماد به نفس، جلوگیری از پوسیدگی زودرس دندان‌ها و درمان آسان‌تر از مزایای ارتودنسی در این سنین است. برای ارتودنسی درمان های متعددی وجود دارد که با توجه به نیازهای هر فرد و توصیه‌های متخصص، ارتودنسی مناسب انتخاب می‌شود.

ارتودنسی برای همه سنین

تقریباً همه ما با مفهوم ارتودنسی آشنا هستیم. ارتودنسی یکی از حوزه‌های تخصصی دندانپزشکی است که در آن، اختلال ‌های دندانی اصلاح و رفع می‌شود. با ارتودنسی می‌توان به بازگشت لبخند زیبا که سهم هر فرد است، کمک کند. درمان ارتودنسی همراه با بسیاری از نکات مهم است، اما سوال اصلی این است: برای ارتودنسی چه زمانی باید اقدام کنیم؟

در هر سنی، درمان ارتودنسی می‌تواند با وجود دندان‌های مناسب انجام شود. بنابراین، درمان ارتودنسی در هر سنی می‌تواند به بهبود شکل دندان‌ها و زیبایی لبخند کمک کند. هرچند ارتودنسی در تمام سنین ممکن است موثر باشد، اما درمان در سنین کودکی معمولاً به نتایج بهتر و مدت زمان کمتری منجر می‌شود.

ارتودنسی - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

سن مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

به دلیل آنکه درمان ارتودنسی به منظور رفع انحراف‌های فکی و دندانی انجام می‌شود، ترجیحا مناسب است که ارتودنسی از سنین کودکی آغاز شود. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) توصیه می‌کند که از زمانی که دندان‌های کودکان شروع به رشد می‌کنند (از شش ماهگی تا ۱۲ ماهگی)، ویزیت‌های منظمی برای کودکان توسط دندانپزشکان صورت گیرد تا از ابتدا به بررسی دندان‌های کودکان پرداخته شود. همچنین توصیه می‌شود که کودکانی که سن آن‌ها کمتر از ۷ سال است، برای مشاوره ارتودنسی مراجعه نمایند و سپس در سن ۸ تا ۹ سالگی اقدام به درمان ارتودنسی نمایند.

چرا ارتودنسی در سنین پایین‌تر بهتر است؟

دلایل بسیاری برای ارتودنسی در سنین کودکی مطرح شده است. اگر کودک مستعد اختلالات فکی باشد، با ارتودنسی می‌توان فرآیند رشد فک‌ها را کنترل کرد. در صورتی که ارتودنسی در بزرگسالی انجام شود، برای رفع اختلالات فکی راه‌حلی جز جراحی فکین وجود ندارد که این جراحی، بسیار دردناک و دشوار است و دوره نقاهت آن تقریباً ۲ ماه است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ارتودنسی در سنین کودکی ضروری است، همین مسأله است.

ارتودنسی در کودکان می‌تواند به سلامتی دندان‌ها کمک کند. دندان‌های کج و تراکم‌یافته معمولاً به خوبی تمیز نمی‌شوند و این باعث پوسیدگی زودرس و از دست دادن دندان‌های سالم می‌شود. اگر در سنین کودکی ارتودنسی انجام شود، دندان‌ها صاف و یکنواخت و به راحتی قابل تمیز شدن خواهند بود.

افزایش اعتماد بنفس با ارتودنسی در سنین پایین

سن ارتودنسی در سنین کودکی منجر به افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود. افرادی که با اختلالات دندانی دست و پنجه نرم می‌کنند، معمولاً از نشان دادن لبخند خودداری می‌کنند و به صحبت کردن کمتر می‌پردازند تا دندان‌هایشان را بپوشانند. حال تصور کنید چقدر این افراد ممکن است از جمع بگریزند یا دور شوند؟ با انجام ارتودنسی در سنین کودکی، نه تنها دندان‌هایشان جذاب‌تر می‌شود، بلکه با برطرف شدن اختلالات دندانی، اعتماد به نفسشان نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

دلیل دیگری که ارتودنسی در دوران کودکی بهتر از بزرگسالی تلقی می‌شود، حضور پررنگ‌تر بزرگسالان در جامعه است. افرادی که شغل آن‌ها وابسته به صحبت کردن است و مجموعه‌ای از جلسات را برگزار می‌کنند، معمولاً علاقه‌ای به انجام ارتودنسی ندارند چرا که ممکن است برای مدت طولانی با سیم‌های دندان‌شان سر و کار داشته باشند. از این رو، ارتودنسی در کودکی بهترین گزینه است.

ارتودنسی - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

آیا طول درمان ارتودنسی به سن بیمار ربط دارد؟

بله، در سنین کودکی معمولاً زمان درمان کمتر است و نتایج بهتری به دست می‌آید. اما باید اشاره کنم که شدت اختلالات، نوع آن و سطح بهداشت دندان نیز بر تاثیرات درمان نیز تأثیرگذار است.

نتیجه گیری

اگر از این موضوع نگران هستید که پس از اتمام درمان ارتودنسی، دندان‌های شما ممکن است دوباره به هم ریخته شوند، باید بگویم که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اگرچه درمانی که در دوران کودکی انجام می‌شود، معمولاً پایدارتر است، اما درمان ارتودنسی در بزرگسالی نیز با استفاده از نگهدارنده‌ها به ثبات می‌رسد. فقط کافی است راهنمایی‌هایی که ارتودنتیست به شما می‌دهد را رعایت کنید تا دندان‌هایتان دوباره حرکت نکنند.

ویزیت اولیه در کلینیک دندانپزشکی شامل یک بررسی جامع بالینی است، به طوری که بیمار ابتدا با تمامی مشکلات دهان و دندان خود آشنا می‌شود، از جمله پوسیدگی‌های احتمالی. همچنین، انجام ایمپلنت دندان و ارتودنسی نیز می‌تواند به داشتن لبخندی زیبا کمک کند.

اگر به دنبال یافتن بهترین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی برای بهبود زیبایی و سلامت دندان‌های خود هستید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که به کلینیک دکتر زهرا شمسایی مراجعه کنید و از خدمات ویژه ایشان در این حوضه بهره‌مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *