ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

ایمپلنت دندان روشی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت دندان یک سری پایه‌های کوچک است که با اتصال به استخوان فک درون ریشه دندان جای می‌گیرند. با این حال دندان های ایمپلنتی مانند دندان های طبیعی عمل می‌کنند.
اگر دندان های خود را به خاطر پوسیدگی یا صدمات از دست داده‌اید، حتما با روش ایمپلنت‌ دندان آشنایی دارید. دندانپزشکان اغلب از این روش برای پر کردن جای خالی دندان‌‌ها استفاده می‌کنند، چون ایمپلنت‌ها بسیار طبیعی هستند به همین علت هیچ کس نمی‌تواند تفاوت آن را با دندان های طبیعی تشخیص بدهد.

در گذشته جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته با روش های متفاوتی انجام می‌شد که گاهی اوقات به خوبی روی هم قرار نمی‌گرفتند. در حال حاظر ایمپلنت دندان یکی از روش هایی است که بسیار پرطرفدار است که انواع مختلفی دارد و هر یک متناسب با نوع فک و موقعیت دندان از بین رفته زیر نظر دندانپزشک متخصص انجام می‌شود.
اگر شما تصمیم گرفته‌اید از این روش استفاده کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به جزئیات بپردازیم.

 

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پروتز است که یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته بر اثر پوسیدگی، آسیب‌دیدگی یا بیماری لثه به شمار می‌آید. این روش جایگزین دندان‌های مصنوعی است که مشکلات خاص خودش را دارد.
ایمپلنت‌ها با قرار گرفتن در بافت لثه و زیر استخوان فک مثل یه یک ریشه دندان طبیعی عمل می‌کنند. در واقع ایمپلنت دندان نوعی پیچ فلزی است که درون استخوان فک قرار می‌گیرد و پس گذشت چند ماه به بافت آن پیوند می‌خورد. این نوع پیچ جوری طراحی شده است که سازگاری درستی با فک شما داشته باشد.

ایمپلنت دندان روشی است برای جایگزین دائمی دندان‌های از دست رفته یا دارای شکل و فرم نامناسب است. علاوه بنابراین با انتخاب درست یک دندانپزشک با تجربه و با مهارت کافی می‌تواند علاوه بر ایجاد طرح لبخندی زیبا به سلامت دهان و دندان‌های شما کمک می‌کند.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

ساختار و جنس ایمپلنت ‌های دندان

ایمپلنت‌ها ساختاری هستند که جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شوند. جراح با دستگاه‌های پیچ مانند ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می‌دهند تا به عنوان لنگر دندان مصنوعی به نام تاج عمل کند. سپس با استفاده از دستگاه مخصوصی به نام اباتمنت دندان مصنوعی را به ایمپلنت دندان متصل خواهد کرد. این تاج به صورت سفارشی، متناسب با فک و دهان هر فرد ساخته می‌شود تا با رنگ دندان‌های او مطابقت داشته باشد. جنس پایه ایمپلنت را از تیتانیوم می‌سازند که می‌تواند کاملا با استخوان فک سازگاری داشته باشد.

ایمپلنت دندان برای چه سنی مناسب است؟

این روش برای حفظ زیبایی و برگرداندن سلامتی دهان و دندان برای تمام افراد بالای 18 سال قابل اجرا است. اگر به سن 18 سال نرسیدید بهتر است تا اتمام آن صبر کنید، چون در این بازه‌ زمانی استخوان فک در حال رشد است.
در واقع دندانپزشکان ایمپلنت را برای شرایط زیر مناسب می‌دانند:

• لثه سالم
• تراکم استخوان کافی
• رعایت بهداشت دهان و دندان
ایمپلنت های دندانی برای چه کسانی مناسب نیست؟
• زنان باردار
• افراد زیر18 سال
• افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند
• افراد تحت درمان پرتودرمانی برای نواحی سر و گردن
• بیماران مبتلا به دیابت، نقض سیستم ایمنی یا هموفیلی

این روش برای حفظ زیبایی و برگرداندن سلامتی دهان و دندان برای تمام افراد بالای 18 سال قابل اجرا است.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

افرادی که داوطلب انجام این نوع روش جایگزینی هستند، همیشه سوال می‌کنند که ایمپلنت دندان چه‌قدر زمان می‌برد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت عوامل مختفی هستند که اثر گذار هستند. اول پزشک باید موقعیت لثه و دندان‌ها را بررسی کند.
سپس یکی از روش های ایمپلنت متناسب با نوع درمان انتخاب می‌شود. به طور کل می‌توان گفت این روش حدود 5 تا 8 ماه زمان می‌برد. البته اگر شما کاندید پیوند کامل باشید، احتمال دارد روند درمانی زیاد طول بکشد.

مزایای ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان به شرح زیر است:
• با دندان های اطراف هماهنگی ایجاد می‌کند
• به حفظ سلامتی دهان و دندان کمک می‌کند
• بازگرداندن زیبایی از دست رفته دندان‌ها
• دوام و ثبات بسیار بالای ایمپلنت دندان
• جلوگیری از تغییرات ناخواسته استخوان فک
• قرار گرفتن به صورت دائمی در دندان و عدم نیاز به خروج در مواقع خاص

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

برای گذاشتن ایمپلنت درون استخوان، از بی‌حسی قوی موضعی استفاده می‌کنند. بنابر این شما موقع کاشت دندان هیچ دردی احساس نخواهید کرد. با از بین رفتن بی‌حسی درد کمی را احساس خواهید کرد که دندانپزشک برای این شرایط برای شما مسکن تجویز خواهد کرد. معمولا انجام ایمپلنت دندان با بی‌هوشی انجام نمی‌شود. مگر این که بیمار دچار اختلال عصبی و ناتوانی ذهنی باشد که برای جلوگیری از این اتفاق حین جراحی از بی‌هوشی استفاده می‌کنند.

معمولا انجام ایمپلنت دندان با بی‌هوشی انجام نمی‌شود.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است :

1-معاینه کردن و بررسی سوابق پزشکی توسط دندانپزشک برای انتخاب بهترین روش ایمپلنت
2-عکسبرداری رادیولوژی برای بررسی زیرساخت فک و دهان جهت مشخص کردن محل دقیق ایمپلنت
3-انجام پیوند استخوان فک در صورت نیاز برای ایجاد قاعده‌ای مستحکم جهت نگه داشتن پایه ایمپلنت
4-قالب گرفتن و ساخت پروتز دندانی با دقت و حساسیت بسیار زیاد
5-انجام کاشت ایمپلنت و صبر کردن برای جوش خوردن آن به استخوان فک
6-قرار دادن پروتز دندان بر روی پایه ایمپلنت پس از اطمینان از اتصال پایه ایمپلنت به استخوان فک
7-هر سه ماه انجام معاینه جهت مراقبت از کاشت ایمپلنت‌های دندانی

روش های ایمپلنت دندان

ابن روش های برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است که می‌توان به روش های متفاوت انجام داد. دندانپزشک متناسب با ساختار فک و دندان های شما میتواند بهترین گزینه را انتخاب کند. که شمل موارد زیر است :

ایمپلنت دندان به روش پانچ

در این روش یک سوراخ در استخوان فک ایجاد می‌شود سپس ایمپلنت درون آن سوراخ قرار می‌گیرد. این سوراخ با ابزار‌های مخصوص به نام پانچ که نوعی مته است ایجاد می‌شود که سایز و عمق سوراخ به طول و قطر ایمپلنت بستگی دارد.

ایمپلنت دندان با لیزر

یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین روش های نصب ایمپلنت لیزر است که فرآیند جراحی با اشعه لیزر دارای طول موج خاص انجام می‌شود. اشعه لیزر سوراخ‌های مورد نیاز را بر روی استخوان فک ایجاد می‌کند.
این روش با دقت بسیار بالا و کنترل مناسب بر روی بافت عمل خواهد کرد، همچنین با ایجاد حرارت کنترل شده موجب برش بافت و تسریع بهبودی بیمار می‌شود. در مرحله آخر ایمپلنت دندان درون سوراخ ایجاد شده با لیزر قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان با چسب

این به معنی روش اتصال روکش با چسب به ایمپلنت است. برخی افراد معتقدند چسب به‌دلیل عدم وجود حفره دسترسی به پیچ زیبایی ظاهری بیشتری دارد. همچنین نصب روکش به ایمپلنت‌ها با چسب می‌تواند در برابر شکستگی مقاومت بیشتری نشان دهد. البته باید مراقب بود تا چسب اضافی در پشت روکش باعث آسیب به بافت نرم، تحلیل استخوان و ایجاد التهاب نشود.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

نتیجه گیری

ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از روش هایی است برای جایگزین دندان های از دست رفته است. امروزه استفاده از این روش طرفدار زیادی پیدا کرده است که باید در انتخاب دندانپزشک با تجربه و با مهارت کافی بسیار دقت کنید. زیرا این روش همیشگی بوده و با قرار دادن پیچ درون استخوان فک می‌تواند در صورت عدم رعایت اصول اولیه موجب بروز عوارض شود. برای گرفتن اطلاعات بیشتر می‌توانید در بخش کامنت‌ها سوالات خود را مطرح کنید.

1 دیدگاه در “ایمپلنت دندان چیست ؟ + مراحل و مدت زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *