ارتودنسی دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شمسایی

ارتودنسی دندان یکی از روش های قدیمی و مطمئن برای اصلاح نامرتب بودن دندان‌هاست. این روش بسته به شرایط شخص دارای طول دوره درمان متفاوتی است و در این دوره براکت‌ها باید به طور دائم روی دندان‌ها قرار بگیرند. برای بعضی‌ها وجود براکت‌های فلزی روی دندان و حضور در اجتماع خوشایند نیست علی رغم این که از مشکلات مربوط به نامرتب بودن دندان‌ها رنج می‌برند. با روی کار آمدن ارتودنسی نامرئی، مشکل این افراد نیز حل شده است و می توانند ضمن انجام درمان ارتودنسی دندان با خیالی آسوده در جامعه حضور پیدا کنند. در ادامه قرار است ارتودنسی نامرئی  و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم.

برای بعضی‌ها وجود براکت‌های فلزی روی دندان و حضور در اجتماع خوشایند نیست.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

این نوع ارتودنسی دقیقا همان هدف ارتودنسی‌های معمولی را دنبال می‌کند با این تفاوت که ظاهر آن تقریبا نامرئی است و به چشم نمی‌آید. استفاده از ارتودنسی نامرئی اکنون بسیار پرتقاضا شده و کم کم در حال جایگزین شدن به جای ارتودنسی سنتی است.

این مدل ارتودنسی دندان، بیشتر زمانی به کار می رود که ناهنجاری های دندان، خفیف تا متوسط باشند. برای این که بهترین نتیجه را از ارتودنسی بگیرید باید همه نکاتی که دندانپزشک برایتان شرح می دهد را رعایت کنید.

ارتودنسی دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شمسایی

انواع ارتودنسی نامرئی

سه مدل اصلی از ارتودنسی نامرئی وجود دارد که در صورت استفاده هرکدام از آن‌ها، نظر کسی به دندان‌های شما جلب نخواهد شد و زیبایی ظاهر شما بهم نخواهد خورد. در ادامه به معرفی این سه نوع از ارتودنسی دندان می پردازیم:

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی

 این ارتودنسی  را می توان کاملا نامرئی دانست، چرا که به پشت دندان ها متصل می شود و از رو به رو اصلا قابل رویت نیست.

براکت‌های پشت دندانی، دوام و مقاومت خوبی دارند ولی مسواک زدن و تمیز کردن آن ها سخت است.

برخی معتقدند که صحبت کردن زمانی که براکت‌های پشت دندانی در دهان قرار دارند سخت تر از زمانی است که دیگر دستگاه های ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این برخورد مداوم زبان با براکت ها هم کمی آزار دهنده است، به همین خاطر این روش در میان مدل های مختلف ارتودنسی چندان پر طرفدار نیست.

براکت سرامیکی

براکت های سرامیکی کاملا با رنگ دندان هماهنگ هستند به همین خاطر جلب توجه نمی کنند. در واقع همرنگ بودن براکت با دندان یا بی رنگ بودن آن باعث می شود، نتوان وجود آن را در نگاه اول تشخیص داد. سیم به کار رفته در این مدل ارتودنسی نیز، سفید رنگ است تا دستگاه ارتودنسی کاملا نامحسوس به نظر برسد.

یکی از معایب براکت های سرامیکی این است که امکان تغییر رنگ آن ها وجود دارد و ممکن است نگین های آن بشکند.

الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف پلاستیکی، شرایطی کاملا متفاوت با براکت ها دارند. این الاینرها به دندان نمی‌چسبند و خود بیمار می‌تواند هر زمان که خواست آن را از دهان خارج کند و دوباره سر جای خود قرار دهد. این پلاک ها ظاهری کاملا نامرئی و بی‌رنگ دارند و به راحتی قابل رویت نیستند. از آن جایی که این الاینرها ثابت نیستند کیفیت درمان به خود بیمار بستگی خواهد داشت که تا چه حد قرار دادن الاینر در دهان را رعایت کند.

یکی از معایب این الاینرها این است که امکان تغییر رنگ یا تاب برداشتن آن ها وجود دارد.

این الاینرها که بعد از قالب گیری به صورت مخصصوص برای هر بیمار ساخته می شوند، هر دو یا سه هفته یکبار با تجویز دندانپزشک تعویض خواهند شد.

ارتودنسی نامرئی دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شمسایی

مزایای ارتودنسی نامرئی چه هستند؟

اولین و مهم ترین مزیت ارتودنسی نامرئی این است که زیبایی لبخند شما را کم نمی‌کند. سیم‌ها و براکت‌هایی که در این روش به کار می‌روند، شفاف هستند و جلب توجه نمی‌کنند بنابراین هیچگونه استرسی در این زمینه نخواهید داشت. این موضوع اصلی ترین وجه تمایز ارتودنسی نامرئی با دیگر مدل های ارتودنسی است.

از دیگر مزایای ارتودنسی نامرئی این است که تحمل پلاک های آن به خصوص در روزهای اول نسبت به دیگر مدل های ارتودنسی راحت تر است. علاوه بر این در صورت استفاده از الاینرهای شفاف، می‌توانید در مواقع حساس مانند سخنرانی آن‌ها را از دهان خارج کنید. همچنین برای غذا خوردن و مسواک زدن نیز امکان خارج کردن این الاینرها وجود دارد.

در صورت استفاده از الاینرهای شفاف، می توانید در مواقع حساس مانند سخنرانی آن‌ها را از دهان خارج کنید.

سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی شفاف به آسانی قابل تمیز شدن هستند و استفاده از آن‌ها احتمال پوسیدگی دندان‌ها را تا حد امکان کاهش می‌دهد. علاوه بر این با استفاده از ارتودنسی نامرئی، احتمال سایش و وارد شدن آسیب‌های مشابه به دندان‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در صورت استفاده از الاینرهای شفاف، هیچگونه محدودیت غذایی برای بیمار به‌ وجود نخواهد آمد چرا که می‌توان آن‌ها را حین غذاخوردن از دهان خارج کرد. علاوه براین تمیز کردن این الاینرها بسیار ساده است و با آب می توان آن‌ها را شست.

با استفاده از ارتودنسی شفاف، رعایت بهداشت دهان و دندان راحت‌تر می‌شود و  چالش‌های معمول استفاده از ارتودنسی فلزی برای بیمار پیش نمی‌آید.

تمیز کردن ارتودنسی‌های فلزی زمان زیادی از فرد می‌گیرد که این موضوع در طولانی مدت خسته کننده است و برای خیلی ها خوشایند نیست.

از آنجایی که تحمل چالش‌های ارتودنسی معمولی برای زنان باردار سخت است معمولا به آن ها توصیه می‌شود تا زمان وضع حمل ارتودنسی انجام ندهند. با این حال زنان باردار اکنون می توانند از ارتودنسی شفاف یا همان الاینرها استفاده کنند بدون این که مشکلی برای دهان و دندانشان پیش بیاید.

زنان باردار اکنون می توانند از ارتودنسی شفاف یا همان الاینرها استفاده کنند.

 

ارتودنسی نامرئی دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شمسایی

معایب ارتودنسی نامرئی

با توجه به مزیت‌های خاصی که ارتودنسی نامرئی دارد، نسبت به ارتودنسی معمولی هزینه بیشتری خواهد داشت. این موضوع را می‌توان به عنوان یک عیب برای این مدل ارتودنسی دندان در نظر گرفت. در صورت استفاده از مدل‌های شفاف ارتودنسی، ممکن است شفافیت براکت‌ها با نداشتن مراقبت کافی تغییر کند و دچار تغییر رنگ شوند.

در صورت استفاده از ارتودنسی نامرئی متحرک، این به توجه خود بیمار بستگی خواهد داشت که درمان تا چه حد اثرگذار باشد. اگر بیمار به طور مرتب از ارتودنسی استفاده نکند، درمان نتیجه بخش نخواهد بود.

یکی دیگر از معایب ارتودنسی نامرئی این است که براکت‌های شفاف ممکن است شکسته شوند.

هزینه ارتودنسی دندان با مدل های نامرئی به چه چیزی بستگی دارد؟

موارد مختلفی بر قیمت ارتودنسی دندان به شیوه نامرئی تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال این موارد در محاسبه هزینه ارتودنسی تاثیرگذار است که میزان نا‌مرتبی دندان‌ها و شدت آن چگونه است، بیمار چه سن و سالی دارد و طول درمان چقدر است. علاوه بر این متخصص ارتودنسی که به آن مراجعه می کنید نیز در تعیین قیمت موثر است. نکته مهم دیگر که قیمت ارتودنسی نامرئی را تعیین می کند، این است که از کدام یک از روش‌های این ارتودنسی استفاده کنید بنابراین نمی‌توان رقم ثابتی را به عنوان هزینه ارتودنسی دندان به شیوه نامرئی اعلام کرد بلکه همه چیز بستگی به شرایط و انتخاب بیمار دارد.

در هر زمان برای رزرو وقت ملاقات در کلینیک دندانپزشکی دکتر شمسایی و برآورد هزینه ارتودنسی دندان می توانید از لینک زیر اقدام کنید :

 

نتیجه‌ گیری

در این مطلب به بررسی ارتودنسی نامرئی، انواع و مزایا و معایب آن پرداختیم. برای این که بدانید دقیقا کدام یک از روش‌های ارتودنسی نامرئی برای شما مناسب هستند، تشخیص دندانپزشک اهمیت زیادی دارد. اگر سوالی درباره ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی دندان دارید، می توانید همین الان در بخش کامنت‌ها از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *