اوردنچر - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

اگر همه‌ی دندان‌های خود را از دست داده‌اید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی کل دندان‌ها اوردنچر ایمپلنت خواهد بود. در این روش از پروتز‌های تحت حمایت ایمپلنت استفاده می‌شود. در این مطلب خواهیم گفت که این نوع ایمپلنت چیست و چگونه عمل می‌کند و برای چه افرادی مناسب نیست و نسبت به بقیه روش‌ها مانند پروتز دندان و روش‌های ایمپلنت چه مزایایی دارد.

در صورتی که قصد دارید کاشت دندان انجام دهید و نمی‌دانید این روش برای شما مناسب است یا خیر باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

جایگزینی کل دندان‌ها به روش اوردنچر ایمپلنت چیست؟

اگر از دندان مصنوعی استفاده کردید یا در حال استفاده هستید، می‌دانید که این پروتز‌ها در خوردن غذا یا صحبت کردن مشکلاتی را برای شما بوجود می‌آورد و احتمال لیز خوردن آن هنگام صحبت کردن یا لق شدن موقع عطسه و سرفه وجود دارد. اوردنچر این مشکلات را برای کسانی که همه‌ی دندان خود را از دست داده‌اند نیز برطرف می‌کند.

اوردنچر در واقع همان دندان مصنوعی است؛ اما با استفاده از ایمپلنت دندان حمایت می‌شود و یکی از بهترین روش ها برای ترمیم دندان است. در نتیجه هنگام صحبت کردن یا خنده دیگر تکان نمی‌خورد و در جای خود ثابت می‌ماند.

در این روش از بریج دندان استفاده می‌شود و تعداد کمی ایمپلنت نیاز دارد. به همین علت هزینه، زمان و آسیب های بعد از جراحی کمتر خواهد شد.

مهم‌ترین نکته در مورد اوردنچر ایمپلنت این است که پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت مزایای ایمپلنت‌های دندانی و پروتزهای متحرک را با هم دارد.

اوردنچر - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

اوردنچر با ایمپلنت چه تفاوتی دارد

در پروتز‌های ثابت بر پایه ایمپلنت به ایمپلنت‌های بیشتری احتیاج است و پروتز با اباتمنت به پایه‌های ایمپلنت وصل می‌شود. به همین دلیل هزینه زیادی داشته و آسیب های ناشی از جراحی بیشتر می‌شود. اما دندان اوردنچر ایمپلنت به پایه‌های ایمپلنت کم‌تری احتیاج داشته و می‌توان برای آن از پروتز متحرک استفاده کرد.

مزیت اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی

پروتز‌های مصنوعی بدون هیچ تکیه گاهی در دهان قرار می‌گیرند. این نوع پروتز ممکن است هنگام خوردن غذا یا صحبت کردن لیز بخورند. اوردنچر ایمپلنت به‌وسیله چند ایمپلنت روی فک ثابت شده و تکان نمی‌خورد. همچنین با وجود اینکه ایمپلنت در آن قرار می‌گیرد از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند. اما در پروتز مصنوعی با گذشت زمان استخوان فک تحلیل می‌رود.

انواع مختلف اوردنچر

اوردنچر ایمپلنت مراحل مختلفی دارد. دندانپزشک با توجه به نیاز شما می‌تواند از اوردنچر بر پایه ایمپلنت ثابت یا متحرک استفاده کند.

انواع مختلف اوردنچر شکل موارد زیر است:

  1. اوردنچر متحرک تحت حمایت ایمپلنت
    در این نوع روش 4 الی 6 ایمپلنت در فک بالا و پایین قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش از پوکی استخوان جلوگیری می‌شود و ظاهر جوان‌تر به چشم می‌آید. برای قرار دادن ایمپلنت جراحی انجام شده و سپس پروتز سفارشی سازی می‌شود. پروتز متحرک بوده و امکان برداشتن آن زمان خواب یا تمیز کردن وجود دارد.
  2. اوردنچر ثابت تحت حمایت ایمپلنت
    این نوع اوردنچر مشابه متحرک است. با این تفاوت که پروتز به ایمپلنت‌ها پیچ شده و فقط دندانپزشک می‌تواند آن را جدا کند. پیچ ها شبیه به اباتمنت عمل کرده و تمیز کردن آن کار بسیار سختی است. به دلیل ثابت بودن و نیاز به 4 ایمپلنت هزینه آن بیشتر از انواع دیگر است.
  3. اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت با میله
    در این نوع ایمپلنت، از یک میله استفاده می‌شود که پروتز بر روی آن قرار می‌گیرد. هنگامی که نیاز به تمیزکردن پروتز است یا هنگام خوابیدن، می‌توان آن را از دهان خارج کرد.
  4. اوردنچر تحت حمایت ایمپلنت توپی شکل
    برای جایگزینی دندان در فک پایین، از این نوع اوردنچر استفاده می‌شود که حاوی ۲ یا ۴ ایمپلنت در استخوان فک می‌باشد. اتصال ایمپلنت به پروتز توسط یک اباتمنت با شکل توپی انجام می‌شود. مزیت این روش، راحتی تمیزکردن و سهولت در تعویض قطعات است.
  5. اوردنچر پارسیل
    اگر فقط بخشی از دندان های خود را از دست داده‌اید، می‌توانید از این نوع روش استفاده کنید. این نوع اوردنچر به‌وسیله یک یا دو ایمپلنت در جای خود قرار می‌گیرد. یکی از معایب این روش میتوان به فشار بر دندان های مجاور نیز اشاره کرد. اوردنچر پارسی نسبت به پروتز سنتی پارسیل ظاهر بسیار طبیعی دارد.

اوردنچر - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

اوردنچر ایمپلنت برای چه افرادی مناسب است؟

اگر تمامی دندان‌های خود را از دست داده‌اید، می‌توانید به جای آن از اوردنچر استفاده کنید. افرادی که از پروتزهای مصنوعی به دلیل لغزش یا عدم جا افتادن آنها در دهان استفاده می‌کنند، می‌توانند از اوردنچر ایمپلنت استفاده کنند. البته، قبل از استفاده از این روش، دندانپزشک باید تراکم و ضخامت استخوان فک را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که می‌توان پایه ایمپلنت را در استخوان قرار داد. اما در بیشتر موارد، نیازی به پیوند استخوان ندارد و با توجه به ایجاد زاویه در ایمپلنت، مشکلات رفع می‌شود.

مزایای اوردنچر ایمپلنت چیست؟

قبل از تصمیم‌گیری درباره استفاده از روش اوردنچر ایمپلنت، خوب است که مزایای این روش را بررسی کنیم.

برخی از مزایای این روش عبارتند از:

  • قیمت مناسب: در روش اوردنچر نسبت به روش‌های دیگر ایمپلنت، به تعداد کمتری ایمپلنت نیاز است و هزینه کاهش می‌یابد.
  • کاهش نیاز به پیوند استخوان: تعداد ایمپلنت در این روش کمتر است و به دلیل داشتن زاویه خاص در فک، تکیه‌گاهی ایمن فراهم می‌کند، بنابراین در بیشتر موارد نیازی به پیوند استخوان نیست.
  • طول درمان کوتاه: بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، می‌توان پروتز دندان مصنوعی را روی آنها قرار داد.
  • نتایج علمی موفق: طی تحقیقات در یک دهه، اوردنچرها نتایج خوبی را به همراه داشته‌اند.

The overdentures snap onto the implants, which hold them securely throughout the day, so you don’t need to worry about them moving

اوردنچرها روی ایمپلنت‌ها می‌چسبند، که آنها را در طول روز محکم نگه می‌دارند، بنابراین نیازی نیست نگران حرکت آن‌ها باشید.

 

به نقل از سایت matthewsfamilydentistry

نحوه جراحی و مراحل اوردنچر ایمپلنت چگونه است؟

روش جراحی در اوردنچر ایمپلنت مشابه یک واحد ایمپلنت معمولی است. قبل از جراحی نیاز به معاینه دارد و شما باید در مورد بودجه، نیازها و شرایط خود با دندانپزشک مشورت کنید. به طور کلی برای تعیین اندازه استخوان فک و بررسی احتمال هر نوع جراحی، عکس برداری و قالب گیری مورد نیاز است. برای ساخت اوردنچر مبتنی بر ایمپلنت دندان، دندانپزشک مراحل زیر را طی می‌کند:

  • تزریق بی‌حسی.
  • تعداد ایمپلنت‌ها مشخص شده و لثه بریده می‌شود.
  • ایمپلنت‌ها در جای مناسب قرار می‌گیرند و جراح برش‌ها را بخیه می‌زند.
  • 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا روند درمان طی شود. در این مدت از پروتز موقت استفاده خواهید کرد.
  • پس از بهبودی کامل، اباتمنت و پروتز اصلی روی ایمپلنت‌ها قرار می‌گیرد.

پس از نصب ایمپلنت، یک پروتز موقت روی آن قرار می‌گیرد. بعد از حدود 3 تا 6 ماه می‌توان پروتز اصلی را گذاشت.

عوارض و مشکلات اوردنچر ایمپلنت چیست؟

برای افرادی که همه یا بیشتر دندان های خود را از دست داده اند، این روش انتخاب بسیار مناسبی است و ممکن است معایب آن کمتر قابل توجه باشد. اوردنچر ایمپلنت گرانتر از پروتزهای معمولی است و این ممکن است یکی از معایب آن باشد. علاوه بر این، اگر میزان تحلیل رفتن استخوان زیاد باشد، پیوند استخوان موثر نخواهد بود و باید از پروتز های سنتی استفاده شود.

نتیجه‌گیری

اوردنچر ایمپلنت یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که همه یا بیشتر دندان‌های خود را از دست داده‌اند. در این روش تقریباً دو تا چهار ایمپلنت در فک بالا و پایین قرار می‌گیرد و برای ساخت پروتز قالب گیری شده حدود 3 تا 6 ماه پس از قرار دادن پروتز اصلی قرار می‌گیرد. در این مدت دندانپزشک یک پروتز موقت روی ایمپلنت‌ها قرار می دهد. اوردنچر می‎‌تواند ثابت یا متحرک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *