ارتودنسی

آیا ارتودنسی درد دارد؟ راه حل مقابله با درد بعد از ارتودنسی چیست؟  این سوال یکی از رایج ترین سوالاتی است که از افرادی که قصد استفاده از درمان ارتودنسی و تصور سیم و براکت را دارند مطرح می شود. والدینی که فرزندانشان نیاز به درمان ارتودنسی دارند اغلب می پرسند که آیا براکت ها به کودک آسیب میزند؟ در این مقاله سعی می کنیم تا حد امکان به این سوال پاسخ دهیم.

احساس درد و ناراحتی خفیف در طول درمان ارتودنسی شایع است. درد یک پاسخ روانی به محرک های حین درمان ارتودنسی است که یکی از دلایل اصلی ترک درمان ارتودنسی توسط بیماران به حساب می آید. روش‌های مختلف ارتودنسی با استفاده از براکت و سیم روی دندان‌ها یا وسایل ثابت و متحرک، درد خفیفی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

علت درد ارتودنسی چیست؟

متخصصان ارتودنسی معتقدند درد ارتودنسی به عوامل مختلفی از جمله سن، جنس، آستانه درد هر بیمار، میزان نیروی وارده، وضعیت عاطفی فرد، میزان استرس و تجربه قبلی بیمار بستگی دارد. در واقع نیرویی که به دندان وارد می شود یک پاسخ التهابی دارد که باعث درد در دهان می شود و در اثر حرکت دندان ها ایجاد می شود. این رفتار باعث ایجاد تغییراتی در جریان خون پس از اعمال نیروی ارتودنسی می‌شود.

متخصصان ارتودنسی معتقدند درد ارتودنسی به عوامل مختلفی از جمله سن، جنس، آستانه درد هر بیمار، میزان نیروی وارده، وضعیت عاطفی فرد، میزان استرس و تجربه قبلی بیمار بستگی دارد.

ارتودنسی دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

ارتباط بین سلامت بیمار و درک درد

ارتباط بین سلامت بیمار و درک درد ارتودنسی دندان نیز توسط برخی از محققان مورد بررسی قرار گرفته است. “سلامت جسمی و روحی” فرد می تواند عامل اصلی در شدت ناراحتی ناشی از عوارض جانبی دستگاه های ارتودنسی باشد. در نتیجه به نظر می رسد درد تجربه شده توسط بیمار مستقیماً به میزان نیروی ارتودنسی اعمال شده بستگی ندارد، بلکه به سطح سلامت روان فرد بستگی دارد.

در یک مطالعه، تقریباً 95 درصد از بیماران در حین درمان ارتودنسی احساس درد داشتند. درد ارتودنسی در عرض 4 ساعت شروع می شود، در 24 ساعت آینده افزایش می یابد و در عرض 7 روز کاهش می یابد.

در یک مطالعه، تقریباً 95 درصد از بیماران در حین درمان ارتودنسی احساس درد داشتند. درد ارتودنسی در عرض 4 ساعت شروع می شود، در 24 ساعت آینده افزایش می یابد و در عرض 7 روز کاهش می یابد.

علت درد ارتودنسی در کودکان چیست؟

اکثر کودکان تحت درمان از براکت های ارتودنسی ثابت برای نگه داشتن دندان های خود استفاده می کنند که معمولاً از فلز، سرامیک یا چینی ساخته شده اند. از آنجایی که براکت دندان ها را با فشار ملایم تراز می کند، برخی از بیماران ممکن است حساسیت یا قرمزی لثه ها را تجربه کنند. میزان ناراحتی ناشی از فرد به روش درمان و فیزیولوژی فرد بستگی دارد.

به طور کلی استفاده از براکت نباید در حین درمان ارتودنسی باعث درد بیمار شود، اما گاهی اوقات در ابتدای کار ممکن است هنگام استفاده از این روش درمانی، دهان فرد ناراحت شود. بریس های کودک شما ممکن است در ابتدا لکه های دردناکی روی لثه یا لب ها ایجاد کنند، اما این مشکل باید به سرعت برطرف شود و لثه ها و لب های بیمار خوب شوند.

اکثر کودکان تحت درمان از براکت های ارتودنسی ثابت برای نگه داشتن دندان های خود استفاده می کنند که معمولاً از فلز، سرامیک یا چینی ساخته شده اند.

ارتودنسی دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

آیا درد ارتودنسی بر رضایت بیمار و فعالیت های روزانه تاثیر می گذارد؟

درد ارتودنسی دندان تاثیر آشکاری بر فعالیت های روزانه بیمار دارد. تقریباً تمام بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، محدودیت هایی در جویدن و غذا خوردن دارند. گاهی اوقات ممکن است افراد بسته به سختی جویدن و حرکت دندان هایشان رژیم غذایی خود را تغییر دهند. به عنوان مثال، استفاده از غذای سفت خوب نیست و نیاز به جویدن زیاد برای مدت کوتاهی دارد.

 دندان درد ناشی از درمان ارتودنسی

درد یک امر طبیعی است که هر بیمار ارتودنسی هنگام اصلاح بی نظمی های فک و دندان باید آن را بپذیرد. زیرا برای رسیدن به هدف دندان های نرمال و پایدار، درد خفیف ارتودنسی اجتناب ناپذیر است. به طور کلی برخی از بیماران در طول درمان ارتودنسی احساس درد می کنند و برخی نه! هر زمان که در طول درمان ارتودنسی احساس درد کردید، بدانید که دندان های شما به سمت استانداردی که متخصص ارتودنسی شما آماده کرده است در حال پیشرفت است.

در صورت وجود درد چه اقدامی باید انجام داد؟

اگر شما یا فرزندتان پس از درمان ارتودنسی به مدت چند روز درد دارید، یا اگر نگرانی یا سوالی دارید، باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. لازم است بدانید که دندانپزشک ناراحتی شما را درک می کند و سعی می کند این نگرانی و استرس را کاهش دهد. اما می توان از اشعه ایکس برای تعیین اینکه آیا این سوء ظن موجه است یا خیر، استفاده کرد.

متخصص ارتودنسی هنگام ایجاد درد روی لثه یا لب به بیمار توصیه می‌کند از مسکن هایی استفاده کند که می تواند در مقابله با این مشکل در روزهای اول پس از درمان ارتودنسی موثر باشد. خواندن دستورالعمل هر دارو مهم است تا مطمئن شوید که استفاده از این داروها برای شما یا فرزندتان مناسب است و هیچ اثر منفی برای شما یا فرزندتان نخواهد داشت.

همیشه به یاد داشته باشید که اگر درد ادامه یابد، متخصص ارتودنسی می‌تواند بریس‌ها را تنظیم کند تا راحتی بیشتری ایجاد کند و حساسیت را از بین ببرد. در اکثر روش‌های ارتودنسی، هر 6 تا 8 هفته یکبار برای تنظیم براکت‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراجعین ممکن است پس از تنظیم احساس ناراحتی کنند، اما باید به آنها کمک کرد تا متوجه شوند که اینها بخشی از فرآیند ساختن دندان‌های مرتب، زیبا و منظم است. پس از اولین تنظیم براکت و سیم در فرد، هر گونه ناراحتی معمولاً بیش از سه روز طول نمی کشد.

در اکثر روش های ارتودنسی، هر 6 تا 8 هفته یکبار برای تنظیم براکت ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند ابتدا باید غذاهای نرم بخورند و از غذاهای سفت مانند نان فرانسوی یا هویج خودداری کنند. همچنین بهتر است غذا را در حجم کم بخورند.

دقت داشته باشید که برداشتن بریس ها و سیم‌ها در پایان دوره درمان آسیبی به بیمار وارد نمی‌کند و فردی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته است با خوشحالی لبخند جدید خود را به رخ می کشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *