ایمپلنت فوری - دکتر زهرا شمسایی

زمان امروزه در زندگی ما اهمیت زیادی دارد و هیچکس دوست ندارد که در عصر فعلی زمان را از دست بدهد در مسائل درمانی و پزشکی نیز این موضوع کاملاً صدق می‌کند و هم پزشکان هم بیماران به دنبال راه‌های درمانی هستند که در کمترین زمان ممکن انجام شوند کسانی که در عرصه دندانپزشکی فعالیت دارند نیز به این موضوع توجه کرده‌اند و به همین خاطر وارد مختلف روش‌های درمانی کوتاه مدت‌تر نسبت به روش‌های سنتی به وجود آوردند از معروف‌ترین این موارد می‌توان به ایمپلنت فوری دندان اشاره کرد که راهی سریع‌تر نسبت به انجام ایمپلنت سنتی است با توجه به آنکه ایمپلنت یکی از روش‌های پرطرفدار جایگزینی دندان‌های از دست رفته است ایمپلنت فوری نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت این روش دارای مزایا و معایبی است که پیش از انجام آن بهتر است با آنها آشنا شوید.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری دندان یک راه کاشت دندان یک روزه بعد از کشیدن دندان است که مورد استقبال کسانی قرار می‌گیرد که دوست ندارند بی‌دندانی را مدت زمان زیادی تحمل کنند در حالت عادی فرایند ایمپلنت چندین ماه به طول می‌انجامد ولی در روش ایمپلنت فوری این کار میتواند تنها در چند جلسه مراجعه به مطب دندانپزشکی انجام شود اختلاف اختلاف زمانی میان ایمپلنت فوری و ایمپلنت معمولی بسیار زیاد است به همین خاطر سال‌های اخیر این روش بسیار مورد توجه قرار گرفت البته همه افراد نمی‌توانند ایمپلنت فوری را انجام بدهند و مجبور به انجام روش سنتی هستند این که چه افرادی در زمره کاندیدهای انجام ایمپلنت فوری قرار می‌گیرند در بخش دیگری از همین مطلب برایتان توضیح خواهیم داد.

ایمپلنت فوری - دکتر زهرا شمسایی

فرایند ایمپلنت فوری چگونه است؟

اگرچه نامه ایمپلنت یک روزه و ایمپلنت فوری بر روی این روش قرار گرفته است ولی در واقع کاشت دندان به این روش یک روز انجام نمی‌شود چرا که به هر حال انجام جراحی و ایمپلنت نیاز به مقدماتی دارد این مقدمات در واقع به دکتر دندانپزشک شان خواهد داد که شما واقعاً می‌توانید ایمپلنت فوری را تحمل کنید یا خیر

در روز جراحی از انجام بی‌حسی موضعی کاشت دندان به روش ایمپلنت فوری انجام می‌شود قرار گرفتن ایمپلنت در لثه استخوان فک به دو صورت دستی یا پانچ انجام می‌شود البته روش کاشت ایمپلنت به صورت دیجیتال نیز وجود دارد که در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از اینکه ایمپلنت دندان کاشته شد یک روکش موقتی روی آن قرار داده می‌شود این روکش تا زمانی که روکش اصلی ساخته شود مورد استفاده بیمار قرار می‌گیرد اگر روکش دندان مناسب نباشد میتواند باعث آسیب به این ایمپلنت شود.

چه کسانی قادر به انجام ایمپلنت فوری هستند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم همه افراد نمی‌توانند ایمپلنت فوری را انجام دهند چرا که این فرایند نیازمند شرایط خاصی است، کسانی می‌توانند ایمپلنت فوری انجام دهند که نیازی به انجام پیوند استخوان فک نداشته باشند و فک و لثه آنها با شرایط دهان و دندان آنها به طور کامل برای انجام این کار مساعد باشد به عنوان مثال دهان و دندان نباید دارای عفونت باشند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم همه افراد نمی‌توانند ایمپلنت فوری را انجام دهند چرا که این فرایند نیازمند شرایط خاصی است، کسانی می‌توانند ایمپلنت فوری انجام دهند که نیازی به انجام پیوند استخوان فک نداشته باشند و فک و لثه آنها با شرایط دهان و دندان آنها به طور کامل برای انجام این کار مساعد باشد به عنوان مثال دهان و دندان نباید دارای عفونت باشند.

مزایای ایمپلنت فوری چه هستند؟

اصلی‌ترین مزیت ایمپلنت فوری را همانطور که از نامش پیداست می‌توان کوتاه بودن زمان میانه کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دانست البته این موضوع مزیتی است که نسبت به روش سنتی ایمپلنت سنجیده می‌شود.

ایمپلنت فوری نسبت به روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته جراحی کم تهاجمی‌تری دارد و در عین حال بهبودی آن سریعتر رقم خواهد خورد.

برای افت ترمیم‌هایی که تک دندان هستند ترجیحاً از ایمپلنت فوری استفاده می‌کنند چرا که برای این گونه موارد گزینه بهتری است.

در طی ایمپلنت فوری لثه و بافت نرم بیمار برش زده نمی‌شود به همین خاطر بعد از انجام فرایند ایمپلنت مشکلاتی مانند درد تورم و ناراحتی‌های معمول بعد از عمل را احساس نخواهد کرد.

آخرین مزیتی که برای ایمپلنت فوری می‌توانیم عنوان کنیم مصرف کمتر آنتی بیوتیک‌ها  به دلیل عوارض کمتر است که عمل جراحیان نسبت به روش‌های دیگر دارد.

برای افت ترمیم‌هایی که تک دندان هستند ترجیحاً از ایمپلنت فوری استفاده می‌کنند.

ایمپلنت فوری - دکتر زهرا شمسایی

معایب ایمپلنت فوری چه هستند؟

بزرگترین مشکلی که می‌توان درباره ایمپلنت فوری عنوان کرد این است که همه بیماران نمی‌توانند از آن بهره ببرند بیماران برای استفاده از این روش ابتدا باید تحت معاینه دندانپزشک قرار بگیرند و مطمئن شوند که توانایی پذیرش فوری را دارند.

اگر ایمپلنت فوری از مسیر خود منحرف شود می‌تواند باعث صدمه رسیدن به استخوان‌های فک شود.

به صورت صحیح انجام نشود باعث عفونت لثه خواهد شد و ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود.

احتمال شکست ایمپلنت فوری چقدر است؟

اینکه ایمپلنت فوری چقدر احتمال شکست دارد بستگی به خود بیمار و دندانپزشکی است که برای این کار انتخاب می‌کند دندانپزشک متخصص و با تجربه می‌داند که دقیقاً باید برای انجام  ایمپلنت فوری چه کاری انجام دهد پس زمانی موفقیت ایمپلنت خیالت راحت خواهد بود که به سراغ یک دندانپزشک زبده بروید البته اتفاقات غیر مترقبه و اشتباهات پزشکی همیشه محتمل هستند ولی وقتی یک دندانپزشک متخصص انتخاب می‌کنید احتمال شکست را تا حد زیادی کاهش خواهید داد.

ایمپلنت فوری - دکتر زهرا شمسایی

چرا بعضی از افراد نمی‌توانند ایمن را فوری انجام دهند؟

کسانی که استخوان فکشان تحلیل رفته است نمی‌توانند گزینه مناسبی برای انجام ایمپلنت فوری باشند چرا که دندانپزشک در این شرایط باید حتماً لثه را برای انجام پیوند استخوان کنار بزند

یکی دیگر از معیارهای مهمی که در این زمینه در نظر گرفته می‌شود وجود مشکلات لثه است بیماری که دارای بیماری باشد نمی‌تواند عمل ایمپلنت فوری را انجام دهد و ابتدا باید مشکلات اصلی او برطرف شود که این موضوع زمان بر خواهد بود و همچنین نهایتاً ممکن است روش ایمپلنت سنتی برای او به اجرا در بیاید.

مناسب بودن ارتفاع و ضخامت استخوان فک نیز در این زمینه اهمیت دارد می‌توانند این ایمپلنت فوری را انجام دهند که ضخامت و ارتفاع استخوان فک آنها مناسب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *