ارتودنسی دندان، یکی از درمان های رایج برای صاف کردن دندان ها و برطرف کردن مشکلات فک، دهان و لثه است. درمان ارتودنسی دندان معمولا بین 6 ماه تا 4 سال بسته به شرایط بیمار طول می کشد. آنچه در این دوران اهمیت دارد مراقبت از ارتودنسی است تا بیمار از این دوره نسبتا طولانی مدت بهترین نتیجه را بگیرد. در مقاله دیگری توضیحات مفصلی درباره ارتودنسی دندان، اهمیت و مزایا و معایب آن دادیم که می توانید بعد از خواندن این مطلب آن را نیز مطالعه کنید. در متن پیش رو قصد داریم مهم ترین نکات برای مراقبت از ارتودنسی دندان، قبل، حین و بعد از قرارگیری آن را بیان کنیم.

نکات و مراقبت های پیش از انجام درمان ارتودنسی دندان

شاید برایتان سوال شده باشد که پیش از درمان ارتودنسی چه مراقبت خاصی باید از دندان ها کرد و آیا این کار تاثیری هم بر روند ارتودنسی دندان دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت مراقبت های پیش از انجام این درمان می توانند نتایج آن را بهبود ببخشند و دوره درمان را کوتاه تر کنند. پس اگر قبل از انجام ارتودنسی دندان، شروع به اهمیت دادن به دهان و دندان خود کنید، طی کردن دوره ارتودنسی نیز راحت تر خواهید بود.

وقتی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید، او بعد از ارزیابی دقیق فک و دندان ها، از شما سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی، آلرژی ها و داروهای مصرفیتان خواهد پرسید. سعی کنید پیش از رفتن پیش دندانپزشک این اطلاعات را کاملا در ذهن خود مرور کنید تا اطلاعات دقیق تری به دندان پزشک بدهید.

سعی کنید هر دغدغه و سوالی دارید با دندان پزشکتان در میان بگذارید تا با ذهنیت درست و مثبت دوره درمان ارتودنسی را طی کنید. دندانپزشک متخصص حتما برایتان انواع ارتودنسی و مزایا و معایب هرکدام را شرح خواهد داد تا در انتخاب راحت باشید. به عنوان مثال اگر دوست ندارید براکت ها و بریس ها روی دندانتان معلوم باشند می توانید از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید.

پیش از قرار گرفتن ارتودنسی روی دندان، بهتر است دهان و دندان خود را به خوبی تمیز کنید. پیش از آغاز درمان ارتودنسی دندان ، باید مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان ها، عفونت، التهاب لثه ها و… برطرف شود چرا که معمولا دوره ارتودنسی طولانی است و اگر در این دوره بخواهید آسیب های دیگر دندان را برطرف کنید هزینه و مشکلات بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت.

سعی کنید عادات غذایی خود را پیش از شروع ارتودنسی اصلاح کنید، چرا که برخی مواد غذایی باعث آسیب رسیدن به ارتودنسی خواهند شد. از جمله این مواد غذایی می توان به خوراکی های سفت و چسبنده، میوه های خیس و له شده، خوراکی های خرد شده خیلی ریز، مواد لزج و غلیظ، نوشیدنی های گازدار و خوراکی های ترش و اسیدی اشاره کرد.

مراقبت های پس از نصب ارتودنسی دندان

بعد از این که دندانپزشک، ارتودنسی را برایتان قرار داد، حالا مراقبت از ارتودنسی و دندان شروع می شود. اگر متخصص ارتودنسی برایتان از حلقه کشی الاستیک استفاده کرد، بهتر است پیش از مسواک زدن آن را خارج کنید و پس از مسواک زدن دوباره آن را سر جای خود قرار دهید. برای مسواک زدن بهتر است از مسواک های نرم و سر کوچک و در کنار آن از خمیردندان فلوراید دار استفاده کنید.

اگر از اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئنی) برایتان استفاده شد، هنگام مسواک زدن می توانید آن ها را به کل خارج کنید. برای شستشوی اینویزیلاین از آب داغ و حرارت استفاده نکنید. به یاد داشته باشید هر بار بعد از دراوردن و پیش از قرار دادن ارتودنسی نامرئی در دهان باید آن را بشویید. علاوه بر این هنگامی که اینویزیلاین در دهانتان قرار دارد نباید به جز آب چیزی بخورید. خوردن نوشیدنی های رنگ دار  و استفاده از خمیردندان های دارای مواد ساینده برای اینویزیلاین مضر هستند. اگر به عادت هایی از قبیل جویدن مداد یا یخ، جویدن ناخن، استعمال دخانیات و… دچار هستید، بعد از نصب ارتودنسی دندان از آن ها پرهیز کنید.

نکات روز اول، بعد از قرار گیری ارتودنسی روی دندان

داشتن درد و حساسیت دندانی، در روز نخست بعد از نصب ارتودنسی طبیعی است. ممکن است دکتر پیشاپیش از شما بخواهد برای کاهش درد و حساسیت در این روز، مسکن مصرف کنید. علاوه بر این قرقره کردن آب نمک نیز در خنثی کردن درد تاثیر زیادی دارد. این کار را تا هفته اول بعد از قرارگیری ارتودنسی نیز ادامه دهید. سعی کنید صبر و حوصله خود را بالا ببرید چون معمولا نصب براکت های ارتودنسی باعث می شود سرعت غذاخوردن کاهش پیدا کند. این مسئله تا زمانی که وجود آن ها عادت کنید ادامه پیدا خواهد کرد. بعد از یک هفته درد و ناراحتی های نصب ارتودنسی کاهش پیدا کرده و به آن ها عادت خواهید کرد.

اهمیت تمیز کردن بریس ها

یکی از نکات مهم بعد از قرار گرفتن ارتودنسی بر روی دندان، تمیز کردن بریس ها است. اهمیت بهداشت دهان و دندان بعد از قرارگیری ارتودنسی روی دندان حتی بیشتر از حالت عادی است. تمیز نکردن بریس ها در طولانی مدت مشکلات مهمی نظیر بیماری های لثه و پوسیدگی دندان می شود. وجود کثیفی زیر بریس ها می تواند دهان و نفس را بدبو کند و زمان درمان را نیز افزایش دهد. اگر در دوران ارتودنسی دهان و لثه ها دچار عفونت شوند، متخصص ارتودنسی مجبور خواهد شد درمان را تا زمان برطرف شدن این مشکلات متوقف کند.

مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی دندان

برای تمیز نگه داشتن ارتودنسی، یکی از مهم ترین کارها مسواک زدن است. بهتر است بعد از هر وعده غذایی دندان خود را مسواک کنید، اگر شرایط این کار را ندارید حداقل باید دوبار در روز مسواک بزنید. مدت زمان توصیه شده برای هر بار مسواک زدن 2 دقیقه است. مسواک زدن سطح داخلی دندان ها را فراموش نکنید. برای تمیز کردن براکت ها، مسواک را به شکل زاویه دار روی آن ها بگیرید. هر سه ماه یک بار مسواک و خمیردندانتان را عوض کنید تا تاثیرگذاری آن ها از بین نرود.

استفاده از نخ دندان در طول درمان ارتودنسی

هرچند نخ دندان کشیدن با وجود ارتودنسی روی دندان کار سختی به نظر می آید ولی نباید از آن غافل شوید. سعی کنید در کنار زدن مسواک، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بهترین زمان برای کشیدن نخ دندان، شب و قبل از خوابیدن است. نوعی نخ دندان به نام نخ دندان ارتودنسی وجود دارد که استفاده از آن ها برای دندان هایی که ارتودنسی شده اند راحت تر است. این نخ ها می توانند به آسانی زیر سیم ها را نیز تمیز کنند.

استفاده از فلوراید در طول درمان ارتودنسی دندان

فلوراید می تواند دندان ها را در برابر اسید های مضر که بعد از خوردن غذا ایجاد می شوند مقاوم کند. همچنین اگر دندان در مراحل اول پوسیدگی باشد و مینای آن از بین برود، فلوراید می تواند مینای آن را بازگرداند. توصیه می شود که در طول دوره درمان ارتودنسی برای مسواک زدن از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. از آن جایی که فلوراید با پوسیدگی مبارزه می کند، اگر دچار پوسیدگی دندان باشید، ممکن است دندانپزشک فلوراید درمانی را نیز در کنار ارتودنسی توصیه کند.

ورزش در طول درمان ارتودنسی دندان

به طور کل ورزش در طول درمان ارتودنسی مانعی ندارد، ولی این کار باید با احتیاط بیشتر و رعایت اصول ایمنی انجام شود. اگر ارتودنسی متحرک دارید، بهتر است حین ورزش آن را از دهان خارج کنید. از ورزش هایی مثل بوکس که احتمال ضربه خوردن به دندان ها در آن ها زیاد است بپرهزید. در کنار این ها، محافظ های دندانی گزینه خوبی برای مراقبت از دندان و ارتودنسی در حین ورزش کردن هستند. اگر حتی بعد از رعایت کردن همه این نکات به دندانتان در طول ورزش ضربه وارد شد حتما برای بررسی بیشتر به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید.

بعد از پایان درمان ارتودنسی چه باید کرد؟

بعد از این که درمان با ارتودنسی به پایان رسید، باید از وسیله ای به نام ریتینر (یا تثبیت کننده ارتودنسی) استفاده کنید. این وسیله دندان ها را در جای خود نگه داشته و نمی گذارد حرکت کنند. استفاده از ریتینر تا زمانی که متخصص به این نتیجه برسد که دندان ها دیگر به جای پیشین خود باز نمی گردند ادامه پیدا خواهد کرد.

بهتر است بعد از پایان درمان ارتودنسی، هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان هایتان مورد بررسی قرار بگیرد.

سخن پایانی

در این مطلب، مراقبت های قبل، حین و بعد از درمان ارتودنسی دندان را بیان کردیم. اگر شما تجربه ای در زمینه ارتودنسی دندان دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی دارید می توانید در بخش کامنت ها بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *