ارتودنسی - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

شناخت مقدار تأثیر ارتودنسی بر چهره برای افرادی که قصد انجام این روش را دارند، بسیار اهمیت دارد. زیرا برخی از روش‌های ارتودنسی می‌توانند شکل چهره و لبخند شما را تغییر دهند. در این مقاله، تأثیر ارتودنسی بر چهره را به‌طور جامع بررسی می‌کنیم.

تأثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییراتی در آناتومی کل دهان و صورت، از جمله لب‌ها، خط فک، و نمای کلی صورت است. در شرایط معمول، صاف شدن یک لبخند کج، بارزترین تفاوتی است که ارتودنسی بر چهره می‌گذارد و حس می‌کنید، اما تعدادی از تغییرات ظریف‌تر در طول درمان رخ می‌دهد که تشخیص آنها کمی دشوارتر است. بنابراین، تأثیر ارتودنسی بر چهره غیرقابل انکار است.

تاثیر ارتودنسی بر چهره شامل چه مواردی است؟

در واقع اثرات ارتودنسی بر چهره به شدت ناهنجاری فک بستگی دارد. به عنوان مثال، در صورتی که شدت اوربایت(Overbites)  یا آندربایت(اصطلاحی است برای یک بیماری دندانی که دندان های قسمت جلو و ردیف پایین نسبت به دندانهای جلویی در ردیف بالا ،جلوتر هستند و به سمت بیرون فاصله دارند) بالا باشد، شکل فک شما تغییر می‌کند و بر ظاهر صورت تأثیر می‌گذارد. اوربایت (معمولاً به عنوان “اورجت” توسط متخصصین ارتودنسی نیز شناخته می‌شود) باعث نامعلوم شدن فک پایینی و عقب رفتن چانه می‌شود، در حالی که آندربایت باعث برجسته‌تر شدن فک پایینی و فروپاشیدن گونه‌ها می‌گردد.

با انجام ارتودنسی و تغییر شرایط دندان و فک، چهره افراد به طرز قابل توجهی تغییر می‌کند. در واقع، تأثیرات ارتودنسی بر چهره می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. تغییر فرم بینی
  2. تأثیر ارتودنسی بر خط فک
  3. تغییر لبخند
  4. تأثیر بر فرم گونه
  5. تغییر فرم لب
  6. تأثیر بر لاغری صورت

تاثیر ارتودنسی بر خط فک

درمان ارتودنسی ممکن است خط فک را تغییر دهد یا بهبود ببخشد، اما برای دستیابی به تغییرات قابل مشاهده، ممکن است نیاز به  بریس‌ها یا ترازکننده‌ها، ابزار بازکننده قوس دهان، وسایل فانکشنال ارتودنسی یا جراحی باشد. در این شرایط، تصحیح همزمان بایت نامرتب نیز اولویت ارتودنتیست شما خواهد بود. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که تأثیر ارتودنسی بر خط فک، در کودکان درحال رشد بیشتر مشهود است و در بالغین معمولاً نیاز به روش‌های اضافی مانند جراحی فک است.

نتایج بهینه درمان ارتودنسی باید به تعادلی در بهبود زیبایی دندان‌ها، لبخند، صورت، خط فک، و همچنین یک بایت پایدار، راحت، و کاربردی منتهی شود. اما به طور کلی، تأثیر ارتودنسی بر زاویه فک قابل مشاهده خواهد بود.

ارتودنسی - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

تاثیر ارتودنسی بر لبخند

تأثیر ارتودنسی بر چهره، به‌طور واضح شامل اصلاح لبخند می‌شود. احتمالاً بعد از بستن بریس، تغییرات قابل مشاهده‌ای در لبخند خود را متوجه خواهید شد.

به‌طور کلی، ارتودنسی برای تراز‌کردن و اصلاح دندان‌ها یا بایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به نوع درمان، ممکن است لبخند شما به شکلی متناسب‌تر و زیباتر به نظر بیاید، یا موقعیت دندان‌هایتان تغییر کند.

در ارزیابی اولیه، ارتودنتیست با دقت لب‌ها و صورت را بررسی می‌کند و هرگونه تغییر مورد انتظار را در نظر می‌گیرد. این تأثیر ارتودنسی بر چهره، باعث می‌شود حالت لب‌های شما به شکلی کاملاً طبیعی‌تر تنظیم شود.

تاثیر ارتودنسی بر شکل دهان

بسته به نوع مشکلی که در حال اصلاح است، ممکن است در طول درمان ارتودنسی، تغییراتی در ظاهر دهان خود متوجه شوید. این بهبود از آنجا ناشی می‌شود که برخی از ناهنجاری‌ها مانند اپن‌بایت(Open Bite) می‌توانند باعث کشیده شدن دهان و دشوار شدن بستن کامل آن شوند.

در این حالت‌ها، تأثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییر شکل دهان در حالت بسته است. دهان به حالت طبیعی باز می‌گردد و دیگر کشیدگی نخواهد داشت.

تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی

پس از نصب بریس و اقدامات ارتودنسی دیگر، ممکن است متوجه شوید که لب‌هایتان تفاوت دارند. این به این دلیل است که برجستگی یا پُری لب‌ها مستقیماً تحت تأثیر موقعیت جلو و تراز دندان‌های جلویی قرار می‌گیرد. با جابجایی دندان‌های جلویی به موقعیت صحیح، شکل لب‌ها نیز به‌طور قابل توجهی تغییر می‌کند. بنابراین، تغییر شکل لب پس از ارتودنسی به میزانی قابل توجه رخ می‌دهد.

تاثیر ارتودنسی بر گونه‌ها

پس از ارتودنسی، بسیاری از بزرگسالان متوجه می‌شوند که اجزای صورتشان متقارن‌تر و متعادل‌تر شده‌اند. زیرا گونه‌ها توسط دندان‌ها و استخوان‌های فک‌ها حمایت می‌شوند، برخی از افرادی که قبلاً گونه‌های فرو رفته داشتند، پس از ارتودنسی افزایش حجم صورت و گونه‌ها را تجربه می‌کنند که جنبه مثبتی از تأثیر ارتودنسی بر چهره را نشان می‌دهد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که تأثیر ارتودنسی بر گونه‌ها قابل مشاهده باشد.

ارتودنسی - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

تاثیر ارتودنسی بر بینی

ارتودنسی تغییری در اندازه بینی ایجاد نمی‌کند و بر ابعاد آن تأثیری ندارد. با این حال، با جابجایی دندان‌ها و فک‌ها، زوایای بین لب و بینی تغییر می‌کند که ممکن است باعث تغییراتی در ظاهر بینی شود. اما به طور کلی، تأثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییرات محسوسی در بینی نمی‌شود.

تاثیر ارتودنسی بر جوانی صورت

علاوه بر این انجام درمان ارتودنسی در بزرگسالی می‌تواند به شما احساس کودکی و جوانی را دوباره بیاورد، پس از اتمام درمان نیز متوجه خود می‌شوید که ظاهر شما جوان‌تر و سرزنده‌تر شده است. در برخی موارد، اصلاح تراز فک می‌تواند پوست زیر چانه را تقویت کرده، چین و چروک‌ها را کاهش داده و فرایند پیری را کمی به عقب برگرداند.

اصلاح تراز فک می‌تواند پوست زیر چانه را تقویت کرده، چین و چروک‌ها را کاهش داده و فرایند پیری را کمی به عقب برگرداند.

تغییر فرم بینی به‌دلیل ارتودنسی

ارتودنسی توانایی تغییر اندازه بینی را ندارد و تأثیری بر ابعاد و اندازه آن ندارد. با این حال، با جابجایی دندان‌ها و فک‌ها، زوایای بین لب و بینی تغییر می‌کند که ممکن است ظاهر بینی را کمی تغییر دهد. با این وجود، به طور کلی، تأثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییر محسوسی در بینی نیست.

تاثیر ارتودنسی بر لاغری صورت

در برخی موارد، ارتودنسی ممکن است بر لاغری صورت تأثیر بگذارد. هنگامی که فک پایین به عقب‌ترین نقطه می‌رسد، صورت به‌طور لاغر و غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد. اما با پیشرفت فک پایین و جلو آوردن فک بالا، ظاهر صورت به حالت طبیعی بازمی‌گردد و از لاغری فک پایین کاسته می‌شود. این تأثیر ارتودنسی بر چهره، به‌طور قابل توجهی در زیبایی صورت تأثیر می‌گذارد.

تاثیر ارتودنسی بر کل صورت

تغییر اندازه و موقعیت دندان‌ها و فک‌ها می‌تواند تأثیر بر روی کل صورت داشته باشد. میزان این تأثیر به شدت و نوع مشکلات ابتدایی بستگی دارد. در مواردی که مشکلات دندانی بسیار شدید هستند، پس از اتمام درمان ارتودنسی، تغییرات بزرگی در صورت خواهید دید. با این حال، در مواردی که مشکلات جزئی هستند، تأثیر ارتودنسی بر چهره ممکن است به‌صورت غیرقابل توجه باشد.

با پایان درمان، ظاهر شما از نظر زیبایی‌شناسی به‌طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. تأثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییرات در لب‌ها، گونه‌ها، خط فک و ظاهر دهان است. این تغییرات بسته به شدت و نوع مشکلات ابتدایی، ممکن است ملایم یا بسیار واضح باشند. تأثیر ارتودنسی بر چهره در کودکان و تغییرات آن معمولاً واضح‌تر از بزرگسالان است؛ زیرا استخوان‌های کودکان در حال رشد هستند و می‌توانند با سرعت و شدت زیادی تغییر کنند. اما، تأثیر ارتودنسی بر چهره و تغییرات آن پس از ارتودنسی در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

نتیجه گیری

مطمئن باشید که پس از ارتودنسی، صورت شما حالت طبیعی‌تر و زیباتری خواهد یافت، اگرچه دقیقا نمی‌دانید کدام قسمت از صورت شما تحت تغییر قرار گرفته است. حتماً قبل از شروع ارتودنسی با پزشک خود درباره تغییرات مورد انتظار صحبت کنید تا دیدگاه شما واقع‌بینانه باشد.

1 دیدگاه در “تاثیر ارتودنسی بر چهره افراد

  1. اگه فک پایین مون به خاطر مدل قرار گیری دندان روی هم به سمت عقب رفته باشه با ارتودنسی کردن امکان داره درمان شه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *