ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

از آنجایی که دندان تاثیر زیادی بر زیبایی فرد، رژیم غذایی و سلامت کلی بدن او می گذارد، وقتی دندانی را از دست می دهید برای جایگزینی آن باید به دنبال بهترین راهکار باشید. ایمپلنت دندان در حال حاضر در تمام دنیا از جمله ایران به عنوان یکی از بهترین راهکارهای جایگزینی دندان های از دست رفته شناخته می شود. ایمپلنت دندان خود مدل ها و برندهای گوناگونی دارد که برخی از آن ها بهتر از بقیه هستند. کسانی که می خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند و می خواهند تحقیقاتی پیش از این کار داشته باشند، بهترین نوع ایمپلنت دندان را نیز مورد جستجو قرار می دهند. در ادامه انواع ایمپلنت دندان و بهترین نوع میان آن ها را بررسی می کنیم.

ایمپلنت دندان در حال حاضر در تمام دنیا از جمله ایران به عنوان یکی از بهترین راهکارهای جایگزینی دندان های از دست رفته شناخته می شود.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد که این انواع در چند دسته بندی جداگانه قرار می گیرند. نوع فیکسچر، اندازه، شکل ظاهری، ماده سازنده، نوع اتصال و یکپارچه یا یکپارچه نبودن، دسته بندی هایی هستند که انواع ایمپلنت دندان درون آن ها جای می گیرند. در ادامه انواع ایمپلنت دندان را بر اساس این دسته بندی ها معرفی خواهیم کرد.

نوع فیکسچر، اندازه، شکل ظاهری، ماده سازنده، نوع اتصال و یکپارچه یا یکپارچه نبودن، دسته بندی هایی هستند که انواع ایمپلنت دندان درون آن ها جای می گیرند.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

انواع ایمپلنت دندان به روش کاشت دندان به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • ایمپلنت‌های یک مرحله‌ای
  • ایمپلنت‌های دو مرحله‌ای

این روش‌ها یک کار را انجام می‌دهند اما نحوه کاشت و عمل آن بر اساس کاشت ایمپلنت دندان متفاوت است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • ایمپلنت دندان یک مرحله‌ای: در این روش پایه‌ای درون استخوان فک و قسمت بیرون لثه قرار می‌گیرد و با توجه به نام آن تنها یک جراحی دارد و بعد از بهبود نیازی به جراحی لثه نیست و تاج دندان روی پایه بیرون زده قرار می‌گیرد.
  • ایمپلنت دو مرحله‌ای: محبوب ترین و پر تقاضا ترین نوع ایمپلنت دندان است، پس از این که ایمپلت دندان توی استخوان فک و زیر بافت لثه قرار گرفت، به وسیله‌ی بخیه بالای آن بسته می‌شود.

پس از این که طول دوره‌ی درمان تمام شد بافت لثه دوباره برداشته می‌شود و با جراحی دوباره تاج و روکش دندان به پایه ایمپلنت وصل خواهد شد.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع فیکسچر:

فیکسچر یکی از مهم ترین اجزای ایمپلنت دندان است که باید به فک جوش بخورد. سه نوع مختلف ایمپلنت دندان می توان بر اساس نوع فیکسچر تعریف کرد:

    • ایمپلنت اندواستیل (درون استخوانی)

این مدل ایمپلنت مستقیما روی استخوان فک قرار می گیرد و در میان مدل های مختلف فیکسچر از بقیه رایج تر است. برای کاشت یک دندان با روش ایمپلنت استفاده از این فیکسچرها متداول تر است. ایمپلنت درون استخوانی، دو پیچ و یک اباتمنت دارد و ممکن است دارای سطوح صاف باشد. تیتانیوم، زیرکونیوم یا سرامیک، موادی هستند که ایمپلنت درون استخوانی با استفاده از آن ها تولید می شود.

    • ایمپلنت ساب پریو استیل (روی استخوانی)

ایمپلنت های ساب پریو استیل از فلز ساخته شده و زیر بافت لثه و روی استخوان فک نصب می شوند. این ایمپلنت دارای یک قاب فلزی است که از مولیبدن، کروم یا کبالت ساخته می شود. این روش نسبت به اندواستیل چندان متداول نیست و بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت.

    • ایمپلنت زایگوماتیک

بهترین روش برای جایگزینی دندان ایمپلنت زایگوماتیک است. ایمپلنت دندان مراحلی دارد که باید قبل از انجام ان اگاهی نسبت به این روش داشته باشید. برخی افراد به دلیل تحلیل استخوان فک قبل از نصب نیازمند پیوند استخوان یا لیفت سینوس است. اما با استفاده از روش ایمپلنت زایگوماتیک یا زیگوما دیگر نیازی به پیوند استخوان نیست و درمان راحت و سریع تر انجام میشود.

در روش زیگوماتیک ایمپلنت به استخوان قوی(استخوان زایگوماتیک) متصل خواهد شد که در این روش میتوان جراحی را در یک مرحلمه انجام داد. اما در روش ایمپلنت معمولی بین جراحی و کاشت دندان باید حدودا بین 3 تا 9 ماه اختلاف باشد. این روش جایگزین خوبی برای عمل پیوند استخوان در فک بالا است.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

انواع ایمپلنت دندان بر اساس اندازه:

ایمپلنت دندان در سه اندازه مختلف تولید می شود که هرکدام از آن ها ویژگی های خاص خود هستند و جایگاه مخصوص خود را در دهان دارند.

  • ایمپلنت استاندارد

ایمپلنت های استانداراد، اندازه ای بین 3.5 تا 4.5 میلی متر دارند و معمولا برای کاشت دندان های قدامی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت یک پایه تیتانیومی، توپ، سوکت و حلقه پلاستیکی دارد ولی فاقد اباتمنت است. مراحل کاشت مینی ایمپلنت نسبت به ایمپلنت های معمولی کمتر است. یکی دیگر از مزیت های مینی ایمپلنت این است که برای ترمیم، زمان کمتری لازم دارند.

  • ایملپنت پهن

ایمپلنت های پهن قطری در حدود 4.5 تا 6 میلی متر دارند و برای کاشت دندان در قسمت هایی مورد استفاده قرار می گیرند که دندان ها بزرگتر هستند و ریشه های گسترده تری دارند.

انواع ایمپلنت دندان براساس شکل ظاهری

ظاهر ایمپلنت ها با یکدیگر متفاوت است. از نظر ظاهر ایمپلنت دندان سه نوع مختلف دارد:

  • ایمپلنت استوانه ای

ایمپلنت استوانه ای در جایی استفاده می شود که دندان کشیده شده بزرگ بوده و ایمپلنت باید جای خالی زیادی را پر کند. امروزه از ایمپلنت استوانه ای کمتر استفاده می شود.

  • ایمپلنت مخروطی

هدف از تولید ایمپلنت مخروطی این بود که آسیب کمتری به استخوان وارد کند. در حال حاضر ایمپلنت مخروطی از رایج ترین مدل های ایمپلنت است که توسط بسیاری از دندان پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد. احتمال تداخل این مدل ایمپلنت با ریشه های دندان مجاور کمتر از ایمپلنت استوانه ای است.

  • ایمپلنت صاف

ایمپلنت دندان صاف مثل دو مدل دیگر ایمپلنت دندان شکلی مخروطی یا استوانه ای ندارد و کاملا صاف است.

انواع ایمپلنت دندان براساس ماده سازنده:

در ساخت ایمپلنت دندان سعی براین است که از موادی سازگار با بدن انسان استفاده شود. سه نوع ایمپلنت دندان بر اساس مواد سازنده داریم

  • ایمپلنت دندان تیتانیومی

تیتانیوم فلزی است که با استخوان انسان سازگار است و به آن اجازه رشد به صورت اصولی را می دهد. یعنی استخوان بعد از قرار گرفتن در کنار این فلز نه تنها آسیب نمی بیند بلکه در کنار آن رشد می کند. ایمپلنت دندان تیتانیومی سال هاست که در جوامع مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری آن را بهترین نوع ایمپلنت برای کاشت دندان به حساب می آورند.

  • ایمپلنت دندان زیرکونیا

زیرکونیا نسبت به تیتانیوم جدیدتر است و سازگاری بالایی با لثه دارد. لثه به خوبی جذب زیرکونیا می شود. نقطه ضعف زیرکونیا نسبت به تیتانیوم این است که استخوان رغبت کمتری برای جوش خوردن با آن دارد.

  • ایمپلنت روکسولید

ایمپلنت روکسولید اولین بار توسط یک شرکت سوییسی ارائه شد. این ماده شامل 85 درصد تیتانیوم و 15 درصد زیرکونیا است. شرکت سازنده روکسولید مدعی است که ایمپلنت هایی که از این ماده درست می شوند نسبت به ایمپلنت های تیتانیومی و زیرکونیومی استحکام بیشتری دارد.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

انواع ایمپلنت دندان براساس نوع اتصال:

یکی از مهم ترین قطعه ها در ایمپلنت اباتمنت است که بین پایه و روکش دندان قرار می گیرد. سه مدل اتصال مختلف بین اباتمنت و سر ایمپلنت وجود دارد.

  • اتصال شش ضلعی داخلی
  • اتصال شش ضلعی خارجی
  • اتصال هشت ضلعی داخلی

انواع ایمپلنت براساس یکپارچه بودن یا نبودن

ایمپلنت ها از نظر یکپارچه بودن یا نبودن نیز به دو نوع تقسیم بندی می شوند:

  • ایمپلنت های یکپارچه (one-piece)

در این ایمپلنت ها پایه و اباتمنت به یکدیگر متصل هستند و جدا نمی شوند. یکی از مزیت های این مدل ایمپلنت این است که پیچ اباتمنت شل نخواهد شد. ایمپلنت های یکپارچه اکثرا به صورت مینی ایمپلنت عرضه می شوند و از تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت نیز جلوگیری می کنند.

یکی از مزیت های این مدل ایمپلنت این است که پیچ اباتمنت شل نخواهد شد.

  • ایمپلنت های دو تکه

این نوع ایمپلنت نسبت به ایمپلنت یکپارچه رایج تر است. علت این موضوع این است که ایمپلنت های دو تکه تنوع و کارایی بیشتری دارند و دست دندانپزشک در استفاده از آن ها بازتر است.

ایمپلنت دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

بهترین نوع ایمپلنت دندان چیست؟

همه مدل های ایمپلنت دندان طبق استاندارد ساخته می شوند. استانداردهای ISO و ASTM International ویژگی هایی مانند ماندگاری و ایمنی را برای ایمپلنت دندان الزامی می کنند. نمی توان گفت بین انواع مختلف ایمپلنت یکی از مابقی بهتر است. در واقع در میان این مدل ها هرکدام ویژگی های خاص خودش را دارد.

یک نوع ایمپلنت خاص برای همه افراد مناسب نیست و این به تشخیص دندانپزشک بستگی دارد که کدام یک از انواع ایمپلنت و روش های کاشت آن ها برای شما مناسب تر است. پیش از انجام ایمپلنت دندان، دندانپزشک همه موارد مهم درباره انواع ایمپلنت را برایتان شرح خواهد داد و بهترین تصمیم را در این باره اتخاذ خواهد کرد.

سخن پایانی

در این مطلب انواع مختلف ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار دادیم و همه موارد مربوط به آن ها را ذکر کردیم. داشتن اطلاعات کافی درباره آنچه قرار است جای دندان طبیعیتان را بگیرد می تواند به حفظ و نگهداری و بهره مندی طولانی مدت از آن کمک کند. اگر سوالی درباره بهترین نوع ایمپلنت دندان دارید می توانید در بخش کامنت ها از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *