انسان به دلایل مختلفی ممکن است دندان خود را از دست بدهد. ممکن کسانی را ببینید که خیلی دقیق به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهند ولی بازهم دندان خود را از دست داده‌اند. پس دلایل مختلفی می تواند عامل این موضوع باشد که گاهی از کنترل شخص خارج است. دندان یک عضو حیاتی بدن است و علاوه بر حفظ سلامت استخوان فک، به داشتن یک رژیم غذایی کامل نیز کمک می کند. به همین خاطر بعد از، از دست دادن یک دندان باید حتما به فکر جایگزین کردن آن بود.این که نبود دندان در دهان چه آسیب هایی برای انسان به همراه دارد و چرا باید نسبت به کاشت دندان اقدام کرد؟ سوالاتی هستند که در ادامه مطلب قرار است به آن‌ها پاسخ دهیم.

کاشت دندان - دکتر زهرا شمسایی

نداشتن دندان چه عوارضی به همراه دارد؟

نداشتن دندان در دهان یا همان بی دندانی موضوعی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت. بی دندانی باعث مشکلات زیادی می شود که برخی از آن ها مربوط به سلامتی و برخی مرتبط با اعتماد به نفس هستند. در ادامه به بخشی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد.

کم شدن زیبایی صورت

نداشتن دندان، تاثیر زیادی بر زیبایی چهره به خصوص هنگام خندیدن دارد. اگر دقت کرده باشید دندان جزو اولین اجزای چهره است که وقتی با کسی روبه‌رو می‌شویم به آن دقت می‌کنیم. حتی اگر بینی، لب ها، چشم و ابرو در حالتی بسیار زیبا باشند، در صورت نبود دندان‌های جلویی، زیبایی چهره کاملا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

ضعیف شدن استخوان فک

یکی از اثرات جدی عدم حضور دندان، تخریب استخوان فک است. عدم جایگزینی دندان یا دندان‌های کشیده شده، اصلی‌ترین عامل تخریب استخوان فک است. دندان‌ها باعث تحریک استخوان فک شده و از این طریق به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کنند.  مانند تحرک و ورزش که باعث تحریک عضلات و حفظ سلامت آنها می‌شود.

اگر یک دندان را از دست دهید، استخوان مربوطه دیگر تحریک نخواهد شد و در نتیجه، حجم آن کاهش خواهد یافت. به همان اندازه که اگر یک عضله از بدن حرکتی نداشته باشد، به تدریج کوچک می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی شامل پیچ‌هایی هستند که به استخوان فک متصل شده و با آن ادغام می‌شوند، بدین ترتیب مقاومت استخوان را افزایش می‌دهند و از تخریب آن جلوگیری می‌کنند. ایمپلنت‌های متصل به استخوان، همچنین سلامت و حفظ استخوان را تضمین می‌کنند و روکش بخش تاجی ایمپلنت را بر روی آن نصب می‌کنند

حرکت دندان‌ها

اگر بی دندانی مدت زیادی طول بکشد، علاوه بر استخوان فک، لثه نیز تحلیل خواهد رفت. با این اتفاق شاهد این خواهیم بود که دندان های مجاور یک فضای خالی به سمت آن فضا کشیده خواهند شد. شاید وقتی این تغییر شروع می‌شود متوجه آن نشوید اما بعد از مدتی آنقدر زیاد خواهد شد که حتما به چشمتان می‌آید.

ناهنجاری اکلوژن

اکلوژن به معنای روش‌های تماس دندان‌های فک بالا و پایین در هنگام بستن فک است. از دست دادن دندان باعث ایجاد مشکلات در فرآیند بستن فک و اتصال نامناسب دندان‌های فک بالا و پایین می‌شود. این مسئله تأثیر منفی بر دندان‌ها، لثه‌ها، سر و گردن، عضلات فک و مفصل فک دارد. جابجایی دندان‌ها برای پر کردن خلاء دندان کشیده شده باعث ناهنجاری در اتصال سطوح دندان‌های فک بالا و پایین می‌شود.

ناهنجاری اکلوژن باعث مشکلات گوناگونی می‌شود، از جمله سردرد، درد عضلات، ساییدگی نامعمول دندان‌ها، از دست دادن دندان، حساسیت، یا حتی اختلالات در مفصل گیجگاهی فک. درمان ناهنجاری اکلوژن امکان‌پذیر است اما ممکن است زمان‌بر و هزینه‌بر باشد.

جویدن غذا یکی از کاربردهای اصلی دندان است. با توجه به موقعیت دندان‌های کشیده شده در دهان، تجربه‌های ناخوشایندی در جویدن غذای مورد علاقه شما امکان‌پذیر است. از دست دادن دندان‌های جلویی ممکن است در جدا کردن لقمه‌های غذا مشکل‌ساز شود، در حالی که دندان‌های پشتی نقش اصلی در آسیاب کردن گوشت و دیگر مواد غذایی را ایفا می‌کنند. جایگزینی دندان‌های از دست رفته می‌تواند این مشکلات را به‌طور کامل حل کند.

تاثیر بر سخن گفتن

یکی از اهمیت های وجود دندان در دهان، تاثیر آن بر گفتار انسان است. هر دندان در دهان روی ادای یک یا چند حرف تاثیرگذار است. به همین خاطر فرد در صورتی که دندان در دهان نداشته باشد در تکلم خود با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است مخاطب او بسیاری از حرف هایش را متوجه نشود. این موضوع در حالت کلی بر روی ارتباطات اجتماعی فرد تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تاثیر منفی بر رژیم غذایی

بسیاری از  غذاها را باید ابتدا با دندان به صورت کامل جوید و سپس قورت داد. این غذاها عموما بخش اصلی رژیم غذایی ما هستند و در صورت حذف آن‌ها یا هضم نادرست، بدن با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بدن نیاز دارد همه مواد غذایی را به خوبی هضم کند تا در سوخت و ساز روزانه آن مشکلی بوجود نیاید.

گود شدن گونه ها

یکی از تاثیراتی که بی دندانی بر چهره می‌گذارد، گود شدن گونه‌هاست. انقباض عضلات دور لب به خاطر نبود دندان، شکل فرم گیری لب ها و گونه‌ها را معکوس می‌کند و تاثیر منفی بر زیبایی چهره می‌گذارد.

بیماری های لثه

نبود دندان در دهان، لثه ها را ضعیف می‌کند. دندان برای لثه مانند سپر عمل می‌کند و اگر بی دندانی درمان نشود، بیماری هایی مثل تورم، عفونت و… گریبان گیر لثه خواهد شد.

کاشت دندان - دکتر زهرا شمسایی

چرا باید نسبت به کاشت دندان اقدام کرد؟

تاکنون دانستیم که بی دندانی می تواند چه عوارضی برای ما به همراه داشته باشد. حال دلایلی برایتان خواهیم آورد که بدانید بین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته، کاشت دندان از مابقی روش‌ها بهتر است.

  • دندان کاشته شده، ظاهری کاملا طبیعی دارد

دندان چه با روش ایمپلنت و چه با روش بریج کاشته شود، ظاهری بسیار طبیعی دارد. این که در ساخت روکش دندان از چه موادی استفاده شود نیز در این امر تاثیرگذار است.

  • دندان کاشته شده عملکرد و حسی مانند دندان طبیعی دارد

وقتی دندانی کاشته می‌شود، حس نمی‌کنید جسمی خارجی در دهان شما قرار دارد. عملکرد این دندان‌ها با دندان های طبیعی متفاوت نیست و دقیقا مثل دندان های خودتان باید از آن ها مراقبت کنید. برخلاف دندان مصنوعی، که باید آن را از دهان خارج کنید و در آب قرار دهید، دندان کاشته شده را باید مثل دندان طبیعی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

  • کاشت دندان تقریبا مادام العمر است

بسته به برندی که برای برای کاشت دندان استفاده می‌شود، این روش ماندگاری بالایی دارد. برای مثال برندهای سوئیسی در روش کاشت ایمپلنت، ماندگاری مادام العمر را ضمانت می‌کنند. برندهای ارزان‌تر نیز از 15 تا 20 سال ماندگاری خواهند داشت.

  • برای کاشت دندان نیازی به کشیدن دیگر دندان ها نیست

یکی از ویژگی های روش هایی مثل ایمپلنت دندان و بریج دندان این است که نیازی به کشیدن دندان های دیگر نیست. این در حالی است که در بسیاری از روش‌ها یا باید دندان های دیگر کشیده شوند یا اینکه جایگزینی دندان از دست رفته باعث پوسیدگی و ایجاد مشکل برای آن ها خواهد شد.

  • کاشت دندان یک روش درمانی با سابقه است

کاشت دندان به عنوان یک روش درمانی، سال های زیادی برای بیماران مورد استفاده قرار گرفته و امتحان خود را پس داده است. این روش جایگزینی دندان های از دست رفته تقریبا بر روی بیش از هزاران بیمار انجام شده و درصد بسیار زیادی از این بیماران از عمل های انجام شده راضی بوده‌اند.

  • کاشت دندان منع غذایی ندارد

یکی از  هدف های جایگزین کردن دندان های از دست رفته این است که انسان بتواند رژیم غذایی از دست رفته خود را بازیابی کند. یکی از ویژگی های مثبت دندان های کاشته شده این است که منبع غذایی ندارند و هرکسی از این دندان‌ها استفاده می‌کند می‌تواند هرچه دلش می‌خواهد بخورد. در حالی که برخی از روش های درمانی در این زمینه، دارای منع غذایی هستند و بعضی غذاها به دندان های مصنوعی‌ شان آسیب می‌زند.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی مضرات نبودن دندان در دهان و اهمیت کاشت دندان پرداخته‌ایم. این که کدام یک از روش های کاشت دندان برای شما مناسب است بستگی به نظر پزشک، سلیقه خودتان و میزان هزینه‌ای که می‌پردازید دارد. اگر پیش از این دندان کاشته‌اید می‌توانید تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *