کراودینگ دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

به هم ریختگی دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی است که به آن کراودینگ دندان می گویند. کراودینگ یکی از انواع دندان‌های نامرتب است که دندانپزشکان با آن سروکار دارند. کراودینگ باعث ایجاد مشکلات و ازدحام بیش از حد دندان ها و به دنبال آن ناتوانی در حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان و بیماری لثه، خونریزی لثه، سایش دندان می شود. این اختلال زمانی رخ می دهد که تناسب مناسبی بین فضای مورد نیاز برای رشد دندان و فضای بین قوس دندانی وجود نداشته باشد یا فضای مورد نظر برای رشد دندان بیش از حد بزرگ باشد. میزان ناهنجاری دندان‌ها توسط متخصص ارتودنسی دندان تشخیص داده می‌شود. اگر دندان‌ها از هم فاصله داشته باشند، فرد دچار دیاستما می‌شود. اگر دندان ها روی هم قرار گیرند، فرد دچار مشکل کراودینگ دندان ها می‌شود. در ادامه درمان کراودینگ را شرح خواهیم داد.

انواع کراودینگ دندان چیست؟

انواع کراودینگ دندان به شرح زیر است:

اختلالات دندانی مشکل مهمی است که به دو دسته تقسیم می شود:

1- کراودینگ اکتسابی: در این شرایط تناسب مناسبی بین قوس دندانی و اندازه دندان ها وجود ندارد و شرایط محیطی باعث ایجاد قوس کوچک دهانی می شود.یکی از دلایل کاهش قوس دندانی می تواند کشیدن زودرس دندان های شیری و حرکت دندان ها به سمت جلو و تشکیل قوس دندانی باشد. که اهمیت حفظ دندان های شیری را نشان می دهد.

2- کراودینگ ارثی: عدم تناسب اندازه دندان با فک و مشکلات قوس دندانی می‌تواند ارثی باشد. اما ممکن است مشکل ازدحام در والدین وجود نداشته باشد، اما فرد از دوران کودکی دارای فک کوچک و مشکل ازدحام است.

کراودینگ دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

درمان به هم ریختگی دندان چگونه است؟

درمان به هم ریختگی به چندین عامل بستگی دارد:

  • سن فرد
  • میزان و شدت دندان های نامنظم
  • نحوه قرار دادن دندان های جلو (دندان های جلو)
  • بررسی موقعیت فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر
  • برجستگی بینی، موقعیت چانه و ضخامت لب‌ها

در برخی شرایط مانند شلوغی ارثی، درمان به این صورت است که باید کشیدن دندان انجام شود، اما در برخی موارد درمان بدون کشیدن دندان انجام می شود.

بسیاری از مشکلات دندانی از دوران نوجوانی را می توان با مراجعه به موقع به دندانپزشک کودکان برطرف کرد و ناهنجاری های دندانی را با درمان ارتودنسی برطرف کرد.

 

از مشکلات عمده دندان‌های نامرتب

  • ایجاد مشکلات زیبایی هنگام لبخند زدن
  • اختلال در صحبت کردن
  • تجمع ذرات غذا
  • انحراف فک در موارد خاص
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان
  • تورم لثه
  • درد هنگام جویدن
  • وجود دندان های اضافی در دهان
  • عدم دسترسی به چندین دهان برای تمیز کردن و مسواک زدن دندان ها.

کراودینگ دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

درمان نامرتبی و به هم ریختگی دندان‌ها با ارتودنسی

برای درمان این ناهنجاری حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. برخی از افراد برای کشیدن دندان های عقب یا دندان عقل به دندانپزشک مراجعه می کنند. اما کشیدن دندان های عقب به خصوص بدون مشورت با متخصص ارتودنسی کمکی به درمان نمی کند. زیرا آن دندان های به هم ریخته باید با یک دستگاه ارتودنسی مناسب جابجا شوند تا در جای خود قرار گیرند. توجه داشته باشید که دندان های شلوغ به خودی خود حرکت نمی کنند. شما نمی توانید با باز کردن فضای انتهایی دندان ها به درمان این بدشکلی کمک کنید.

متخصص ارتودنسی تعیین می کند که چند دندان و در چه نقاطی باید از قوس دندانی برداشته شود. در درمان ارتودنسی دندان‌های نامرتب، بیمار می تواند 2 تا 4 دندان را بکشد. این دندان ها به صورت متقارن کشیده می شوند. بنابراین، اگر دندانی از قوس دندانی بالا سمت راست کشیده شود، از سمت چپ همان قوس دندانی نیز دندانی کشیده خواهد شد.

در درمان ارتودنسی دندان‌های نامرتب، بیمار می تواند 2 تا 4 دندان را بکشد

کشیدن 4 دندان در درمان ارتودنسی دندان‌های به هم ریخته

این روش به این صورت است که 2 دندان از ردیف بالا و 2 دندان از ردیف پایین کشیده می شود. اما نگران از دست دادن دندان‌های خود نباشید. با ادامه درمان ارتودنسی و تکمیل این دوره، هیچکس نمی تواند حدس بزند که شما 2 یا 4 دندان برداشته اید. همچنین توجه داشته باشید که متخصص ارتودنسی تا جایی که می تواند دندان های سالم را نمی کشد، بلکه سعی می کند دندان های معیوب و شکسته را برای کشیدن انتخاب کند.

آیا کشیدن دندان در درمان کراودینگ دندان الزامی است؟

خیر الزاما در تمام درمان های ارتودنسی این دسته از بیماران نیازی به کشیدن دندان نیست. در برخی از بیماران پزشک تشخیص می دهد که کدام دندان را بکشد. متخصص ارتودنسی با گذاشتن پیچی در فکین آنها را باز می کند و به اصطلاح قوس دندانی را افزایش می دهد. بدین ترتیب فضای کافی برای همه دندان‌ها در اختیار خواهد داشت. در ادامه با یک دستگاه مناسب ارتودنسی دندان‌های به هم ریخته را ردیف و مرتب می کند.

نتیجه گیری

کراودینگ دندان به نامرتب و در هم بودن دندان‌ها گفته می‌شود که وجود این مسئله سبب اختلال در زیبایی ظاهر و بعضی از عملکرد های دهان بیمار می شود. اگر چه این مشکل مدل های مختلفی دارد اما قابل درمان می باشد.کراودینگ دندان هنگامی پدید می آید که میان فضای قوس دندانی و فضای مورد نیاز برای رشد دندان ها تعادل وجود نداشته باشد.

اگر شما هم از کراودینگ دندان های خود در عذاب هستید و برای شما یک معضل شده است می توانید به کلینیک دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی مراجعه کنید تا تمام مشکل‌های کراودینگ در این کلینیک حل و بررسی شود. این کلینیک تشکیل شده از بهترین متخصصین کادر درمان و شما می توانید تحت نظر یکی از این متخصصین قرار بگیرید و به مشکلات کراودینگ دندان خود خاتمه دهید.

بهترین بودن فقط یک شعار نیست، حس خوب سلامت و زیبایی دندان در مجهزترین مرکز دندانپزشکی غرب تهران کلینیک دکتر زهرا شمسایی، با ارائه خدمات درمانی و زیبایی دندان با بهترین متریال همراه با تیمی از متخصصان باسابقه در خدمت شما عزیزان میباشد. برای رزرو اینترنتی نوبت ویزیت رایگان، روی لینک زیر کلیک کنید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *