ترس از کشیدن دندان عقل - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

ترس از کشیدن دندان عقل و ترس از مطب دندانپزشکی، موضوعی شایع در دنیاست و حتی تخمین زده شده 30 تا 40 میلیون نفر از جمعیت دنیا این ترس را دارند. با این حال در سال‌های اخیر علم دندانپزشکی آنقدر پیشرفت کرده است که می‌توان گفت هیچ کدام از درمان ها و معایناتی که در مطب دندانپزشکی انجام می شوند با درد زیاد همراه نیستند. ترس از کشیدن دندان عقل، به عنوان دندانی که عمدتا نیاز به درمان پیدا می‌کند نیز در دنیا بسیار شایع است و علت عمده این ترس عدم آگاهی کافی نسبت به جراحی است که انجام می‌شود.

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از کشیدن دندان عقل ترس دارند باید از خود بپرسید این ترس تا چه حد منطقی است؟ و چطور می توان آن را کنترل کرد. در این مطلب قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم.

پیش از این مقالاتی در ارتباط با کشیدن دندان عقل منتشر شده که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

چه زمانی کشیدن دندان عقل لازم است؟
بعد از کشیدن دندان عقل چه اقداماتی را باید انجام بدهیم؟

 

ترس از کشیدن دندان عقل - کلینیک دندانپزشکی دکتر زهرا شمسایی

چرا ترس از کشیدن دندان عقل وجود دارد؟

اولین دلیلی که می توان برای بوجود آمدن چنین ترسی ذکر کرد، عدم آگاهی فرد از فرایند کشیدن دندان عقل است. در صورتی که شخص کاملا به این فرایند آگاه باشد و بداند که در طی انجام آن قرار نیست درد و ناراحتی  احساس کند، ترس او فروکش خواهد کرد. برخی نیز به خاطر تجربیات منفی اطرافیانشان در کشیدن دندان عقل، دچار این ترس و اضطراب می شوند. مثلا ممکن است در فامیل شخصی برای کشیدن دندان عقل مشقت و نقاهت زیادی کشیده باشد و این تصویر در ذهن فرد نقش ببندد.

فکر کردن به درد و پیشبینی کردن عوارض احتمالی می تواند احساس ترس را تشدید کند. داشتن تصورات نادرست درباره دندان عقل نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث ایجاد ترس از کشیدن دندان عقل می شود. آخرین دلیلی که می توان برای این موضوع برشمرد این است که خود فرد تجربه ناخوشایندی از اعمال  دندانپزشکی در گذشته داشته باشد.

چگونه می توان ترس از کشیدن دندان عقل را کاهش داد؟

برای این که بتوانید چنین ترسی را از بین ببرید، ابتدا باید عامل ترس را شناسایی کنید. در میان عواملی که بالاتر ذکر کردیم بگردید و ببینید دقیقا کدامشان باعث ترس شما از کشیدن دندان عقل شده است. با شناسایی عامل ترس می توان خیلی سریع نسبت به رفع آن اقدام کرد. همچنین اگر دندانپزشک متخصصی را برای کشیدن دندان عقل انتخاب کرده باشید، می توانید دغدغه هایتان را با او مطرح کنید. او با دادن توضیحات کامل درباره فرایند کشیدن دندان عقل سعی در برطرف کردن دغدغه‌ها و ترس‌هایتان خواهد کرد.

 

ترس از کشیدن دندان عقل - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

دندانپزشکی در خواب (Sedation)

دندانپزشکی آرام‌بخش یک راه حل است که می‌تواند برای افرادی که احساس ترس و ناراحتی می‌کنند در زمان خارج کردن دندان عقل خود، آرامش و اطمینان فراهم آورد. هدف کلی از انجام جراحی دندان عقل با استفاده از تزریق بی حسی، از بین بردن هرگونه ترس و نگرانی بیمار است.

هنگام خارج کردن دندان عقل، از انواع مختلفی از داروهای بیهوشی و آرامبخش استفاده می‌شود که شامل:

بی‌حسی موضعی

در این روش، دندان‌پزشک مقدار مناسبی از اکسید نیتروژن به بیمار می‌دهد تا آن را از حالت استرس خارج کرده و در حالت آرامش و هوشیاری نگه دارد. این نوع بی حسی معمولاً برای انجام کارهای ساده دندانپزشکی استفاده می‌شود و بسته به نوع مراجعه و نیاز آن به این داروها، دندانپزشک ممکن است داروهای خوراکی دیگری را نیز به بیمار تجویز کند تا در حالت آرامش عمیق‌تری باشد.

آرام‌ بخش

آرام‌بخش معمولاً در هنگام انجام اقدامات دندان‌پزشکی پیچیده استفاده می‌شود، که به صورت موقت موجب از بین رفتن قدرت حافظه فرد می‌شود. این نوع آرامبخش معمولاً برای افرادی با نیازهای خاص و یا سطوح شدید استرس استفاده می‌شود.

بیهوشی عمومی

این نوع آرام‌بخش قوی‌ترین نوع آرامبخشی است که مراجعه‌کننده را کاملاً بیهوش می‌کند. بیهوشی عمومی برای جراحی‌های گسترده دندان و دهان با تشخیص دندان‌پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای دریافت بیهوشی عمومی باید در بیمارستانی که توسط متخصص بیهوشی انجام می‌شود، بستری شوید. اگر نیاز به خارج کردن دندان عقل دارید، بهتر است با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه برای نیازهای شما و انجام موفقیت‌آمیز این روش را تعیین کنید. البته، ممکن است در ابتدا این روش باعث احساس اضطراب بیشتر در شما شود.

انواع مختلف سدیشن

1- سدیشن حداقل استنشاقی

در این روش از سدیشن، ماسکی را روی بینی بیمار قرار می‌دهند و فرد ترکیبی از نیتروژن اکسید (یا گاز خنده) و اکسیژن را تنفس می‌کند. استنشاق این گاز به شما کمک می‌کند تا به یک آرامش کلی برسید و در این مرحله، دندانپزشک به صورت تخصصی میزان گازی که تنفس می‌کنید و مدت زمان آرامبخشی را تنظیم می‌کند. با این نوع از آرامبخشی، می‌توانید پس از اتمام پروسه درمان، رانندگی کنید.

2- سدیشن دهانی

بر اساس میزان گاز آرامبخشی که از طریق سدیشن دهانی به بدن می‌رسد، این نوع سدیشن را به دو دسته حداقل یا متوسط تقسیم می‌کنند. برای سدیشن حداقل، بیمار یک قرص می‌خورد که اغلب این قرص Halcion نام دارد و جزو خانواده Valium محسوب می‌شود، که یک ساعت پیش از شروع درمان به بیمار داده می‌شود. از جمله عوارض این قرص، می‌توان به گیجی اشاره کرد، در حالی که دچار احساس خواب آلودگی نمی‌شود. استفاده از دوز بیشتری از این نوع قرص، را در بخش سدیشن متوسط دسته‌بندی می‌کنند. جالب است بدانید که برخی از افراد در مرحله سدیشن دهانی به قدری سست می‌شوند که به خواب می‌روند، اما خواب آنها عمیق نیست و با یک تکان کوچک از خواب بیدار می‌شوند.

3- سدیشن IV متوسط

در این روش، داروی آرام‌بخش به بیمار تزریق می‌شود که باعث می‌شود بیمار با سرعت بیشتری به خواب برود. در طول فرآیند درمان، دندانپزشک میزان بیهوشی بیمار را به‌طور مداوم کنترل می‌کند.

4- سدیشن عمیق و بیهوشی عمومی

در روش سدیشن عمیق، دارویی به بیمار تزریق می‌شود که وی را در طول فرآیند درمان، تقریباً یا کاملاً به خواب عمیق می‌برد. اگر بیمار با این روش بیهوش شود، به سادگی بیدار نمی‌شود و باید تا اثرات داروی بیهوشی از بین بروند صبر کرد.

عوارض جانبی موقتی دندان عقل

دندانپزشکی آرام‌بخش به عنوان یک روش بی‌خطر و بدون درد مطرح است. لطفاً توجه داشته باشید که بسته به نوع بیهوشی یا آرام‌بخشی که تجویز می‌شود، ممکن است برخی عوارض جانبی موقت ایجاد شود، از جمله:

1- خواب‌آلودگی

2- سرگیجه

3- گیج شدن

4- سستی و بی‌حالی

5- رفلکس‌های آهسته

6- از دست دادن حافظه در طول عمل

7- اختلال در هوشیاری به مدت یک روز

پس از انجام این عمل، توصیه می‌شود که یک نفر همراه شما باشد تا شما را تا ترخیص و رساندن به منزل همراهی کند و همچنین کمکتان کند تا تمام دستورالعمل‌های دندانپزشک را دنبال کنید.

مراحل کشیدن دندان عقل

در دندانپزشکی، روش‌ها تقریباً برای همه بیماران یکسان است. برای انجام جراحی دندان عقل، شما روی صندلی کلینیک دراز می‌کشید و فشار خفیفی را احساس می‌کنید، اما هیچ‌گونه درد یا خونریزی ندارد. دندانپزشکی مدرن از جدیدترین تکنیک‌های بیهوشی استفاده می‌کند، بنابراین شما در طول عمل هیچ احساس دردی نمی‌کنید. اگر نگرانی یا اضطراب دارید، ممکن است دندانپزشکی در خواب را به شما توصیه کند. نوع بی‌حسی مورد استفاده برای کشیدن دندان عقل به وضعیت دندان‌های شما و دشواری کشیدن آن‌ها بستگی دارد. در صورتی که به دلیل ترس از جراحی دندان عقل از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی خودداری می‌کنید، می‌توانید با استفاده از روش‌های جدید و تکنیک‌های مدرن، برای درمان دندان‌های خود اقدام نمایید.

چرا باید دندان عقل را بکشیم؟

وجود دلایل بسیاری موجب می‌شود که دندان‌های عقل نهفته را از دهان خارج کنید. از جمله مهم‌ترین دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  عفونت و پوسیدگی تاج و ریشه دندان‌های عقل که می‌تواند به دندان‌های مجاور آسیب برساند.
  •  ایجاد عفونت، التهاب و کیست در لثه به دلیل وجود دندان‌های نهفته یا نیمه نهفته.
  •  درد مداوم در فک، گردن، گلو و گوش.
  •  ایجاد مشکلات سینوسی از جمله فشار و گرفتگی سینوس‌ها.
  •  احتمال آسیب به فک یا اعصاب دهان و دندان.
  •  از بین رفتن نظم دندان‌ها به دلیل رشد دندان‌های عقل.
  •  در برخی موارد، اگر فرد قصد ارتودنسی داشته باشد، دندان‌های عقل باید به دلیل فضایی که اشغال کرده‌اند، خارج شوند تا فضا برای حرکت دندان‌ها به منظور ردیف شدن آنها ایجاد شود.

نکاتی در باره تسهیل جراحی دندان عقل

برای بهبود سریع‌تر پس از جراحی، توصیه می‌شود به موارد زیر توجه کنید:

– اجتناب از شستشوی شدید و بیش از حد دهان.
– خوردن مواد غذایی گرم و داغ.
– استفاده از غذاهای نرم برای جلوگیری از تحریک و کاهش درد.
– مصرف داروهای مسکن تجویز شده.
– استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم یا تغییر رنگ پوست.
– ورزش دادن به فک با باز و بسته کردن دهان به آرامی.
– مصرف مایعات زیاد.
– استفاده از دهانشویه.
– در صورت ادامه درد شدید دندان برای چند روز، با پزشک خود تماس بگیرید.

ترس از هزینه کشیدن دندان عقل

برخی افراد کشیدن دندان عقل را به تاخیر می اندازند، چرا که فکر می‌کنند این کار هزینه زیادی برایشان خواهد داشت. این در حالی است که باید بدانید کشیدن دندان یکی از کم هزینه ترین اعمال دندانپزشکی است و هزینه زیادی برای بیمار به همراه نخواهد داشت. علاوه بر این کشیدن دندان عقل توسط بسیاری از بیمه ها نیز پوشش داده می‌شود که این موضوع باعث به حداقل رسیدن هزینه این کار خواهد شد. پس اگر تاکنون فکر می کردید هزینه کشیدن دندان عقل بالاست دیگر در اینباره نگران نباشید.

در هر زمان می توانید برای اطلاع از حدود قیمت کشیدن دندان عقل از طریق راه‎‌‌های ارتباطی چت، تماس تلفنی و فرم رزرو وقت ملاقات با کلینیک دندانپزشکی دکتر شمسایی در تماس باشید.

بی حسی موضعی و بیهوشی در کشیدن دندان عقل

یکی از موضوعاتی که  آگاهی نسبت به آن باعث کاهش ترس کشیدن دندان عقل می‌شود این است که در تمام طول انجام این فرایند به لطف استفاده از داروی بی حسی موضعی، بیمار هیچگونه دردی احساس نمی‌کند. برای ایجاد بی حسی موضعی در بیماران دارای اضطراب مقدار مناسبی اکسید نیتروژن توسط بیمار استنشاق خواهد شد. این ماده، به عنوان گاز خنده شناخته شده و ماده ای آرامش بخش است. در نتیجه با این داروی بی حسی می توان اضطراب شخص را کاهش داد. اگر با استنشاق این گاز هم اضطراب فرد پایین نیامد، دندانپزشک از داروهای خوراکی برای این کار استفاده خواهد کرد.

در مواردی خاص ممکن است دندانپزشک تصمیم به انجام بیهوشی عمومی بیمار بگیرد. بیهوشی عمومی برای دندانپزشک‌ها آخرین انتخاب است و تنها درصورتی که ضرورت داشته باشد دست به این انتخاب خواهند زد. در صورتی که بیمار نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد این کار باید در یک بیمارستان و توسط متخصص بیهوشی انجام شود. خواب الودگی، سرگیجه، گیجی، سستی، رفلکس های آهسته، از دست دادن حافظه در طول عمل و اختلال در توجه عوارضی هستند که ممکن است با انجام بیهوشی عمومی به سراغ بیمار بیایند.

ترس از کشیدن دندان عقل - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

 

خودداری از کشیدن دندان عقل چه عوارضی خواهد داشت؟

در صورتی که دندان عقل بیرون نیاید (دندان عقل نهفته) یا این که نیمی از آن بیرون بیاید (نیمه نهفته) می تواند عوارضی به همراه داشته باشد که در این صورت برطرف کردن این عوارض از کشیدن دندان عقل سخت تر خواهد بود. در صورت گیر کردن دندان های عقل زیر لثه یا زاویه دار شدن آن ها، تورم و عفونت به همراه خواهند داشت. این تورم و عفونت برای بیمار با درد کلافه کننده‌ای ایجاد می کند.

در صورت عدم درمان به موقع مشکلات دندان عقل، وضعیت آن می تواند حادتر شده و به مشکلات بزرگتری تبدیل شود. پس بهتر است بدون ترس از کشیدن دندان عقل، در صورت تشخیص دندانپزشک هر چه زودتر نسبت به این کار اقدام کنید.

عفونت و پوسیدگی تاج و ریشه دندان عقل، آسیب به دندان های مجاور، ایجاد درد در فک، گردن، گلو و گوش، ایجاد مشکلات سینوسی، احتمال آسیب به فک یا اعصاب دهان و دندان، از بین رفتن نظم دندان ها و در مواردی از بین بردن آثار درمان ارتودنسی دندان از جمله آثار منفی و عوارضی هستند که در نتیجه بی توجهی به دندان عقل نهفته و نیمه نهفته بوجود می آید. حتی در برخی موارد دندانپزشک توصیه می کند پیش از انجام ارتودنسی، دندان عقل کشیده شود.

تکنولوژی در زمینه کشیدن دندان عقل چه پیشرفت هایی داشته است؟

در سال های گذشته تکنولوژی تاثیر زیادی در دندانپزشکی گذاشته و نتایج مثبتی در خصوص کشیدن دندان عقل در پی داشته است. به عنوان مثال بوجود آمدن تکنیک های تصویربرداری دیجیتال مثل CBCT که با ایجاد اسکن های سه بعدی دقیق از دهان، به دندانپزشک این امکان را می دهند که موقعیت دقیق دندان عقل را شناسایی کنند و یک برنامه ریزی کامل برای جراحی داشته باشند.

علاوه بر کم تهاجمی تر شدن عمل جراحی دندان عقل، در زمینه کنترل اضطراب و ترس نیز داروها و متدهای جدیدی ارائه شده است که نتیجه آن، ارائه استانداردهای بالاتر و دقیق تر برای بیماران بود. استفاده از لیزر در کشیدن دندان عقل یکی دیگر از کاربردهای تکنولوژی برای اینکار است. استفاده از لیزر هم برای اعمال بی حسی و هم برای آرامش بخشی و لیزرتراپی در کشیدن دندان عقل کاربرد دارد. اکنون شرایطی بوجود آمده است که بیماران می توانند با اطمینان خاطر کامل نسبت به ابزار و تکنولوژی که در دندانپزشکی به کار می رود نسبت به کشیدن دندان عقل اقدام کنند.

حرف آخر

به طور کل اگر از اعمال دنداپزشکی بخصوص کشیدن دندان عقل ترس دارید، مطمئن باشید شما تنها نیستید و افراد زیادی مانند شما چنین ترسی دارند. با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص می توانید با بیان دغدغه‌ها و بیان شرح حال، توضیحات کامل و دقیقی در این زمینه دریافت کنید که نتیجه آن کاهش ترس و استرس شما خواهد بود. در این مطلب سعی کردیم همه جوانب ترس از کشیدن دندان عقل را مورد بررسی قرار دهیم. اگر سوالی درباره کشیدن دندان عقل دارید می توانید در بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه در “ترس از کشیدن دندان عقل تا چه حد منطقی است؟

  1. والا کشیدن دندون عقل اگر پیش دکتر کاربلد انجام بشه اصلا ترس نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *