پر کردن دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

پرکردن دندان، یک روش درمانی است که به بازسازی ساختمان دندان‌ها کمک کرده و از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند همچنین این امر احتمال بروز درد و عفونت را در دهان و دندان کاهش می‌دهد. در این مقاله، به بررسی نحوه پرکردن دندان‌های جلو و عقب در فک بالا و پایین، معرفی مواد پرکردن دندان و توصیه‌هایی برای مراقبت از دندان‌های پرشده می‌پردازیم. با مجله دندانپزشکی دکتر شمسایی همراه باشید.

انواع مواد برای پر کردن دندان

پزشک، با توجه به محل و شدت پوسیدگی و همچنین بودجه مورد نیاز شما، بهترین گزینه پرکننده دندان را انتخاب می‌کند. برای پرکردن دندان‌ها، اغلب از یکی از مواد زیر استفاده می‌شود:

آمالگام

آمالگام دندانی حاوی نقره، مس، قلع و جیوه است و معمولاً برای دندان‌های آسیاب استفاده می‌شود. این ماده دارای دوام بالا است و حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد. از طرف دیگر، پر کردن دندان با آمالگام ممکن است نیاز به برداشتن قسمتی از دندان داشته باشد تا فضای کافی برای ماده پرکننده فراهم شود. همچنین، رنگ آمالگام متفاوت از سایر دندان‌ها است و ممکن است در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

کامپوزیت

اگر ترجیح می‌دهید دندان‌های خود را با مواد سفید پر کنید، می‌توانید از کامپوزیت استفاده کنید. کامپوزیت از ترکیب رزین و شیشه ساخته شده است و به دلیل هم‌رنگی با دندان‌ها، برای پر کردن دندان‌های جلو مناسب است. این ماده حداقل پنج سال ماندگاری دارد. توجه داشته باشید که پر کردن دندان با کامپوزیت نسبت به آمالگام نیاز به هزینه بیشتری دارد.

گلاس آینومر (Glass ionomer)

گلاس آینومر، یک ماده‌ی هم‌رنگ با دندان است که از اکریلیک و نوع خاصی از شیشه تشکیل شده است. این نوع پرکننده، فلوراید را آزاد کرده و از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری می‌کند، اما مقاومت کمتری نسبت به کامپوزیت دارد و حداکثر پنج سال ماندگاری دارد. اغلب برای پر کردن خطوط زیر لثه از گلاس آینومر استفاده می‌شود.

 طلا

این ماده از آلیاژ مس، طلا و سایر فلزات تشکیل شده است. طلا دارای دوام بسیار بالایی است به طوری که می‌توانید حداقل ۲۰ سال از آن استفاده کنید. با این حال، در مقایسه با سایر پرکننده‌ها، طلا هزینه بیشتری دارد.

سرامیک یا پرسلن (Dental porcelain)

پرسلن دندان که همچنین به عنوان سرامیک دندان شناخته می شود، دارای ماندگاری بیش از ۱۵ سال است و در برابر لکه‌ها از مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت برخوردار است. با این حال، هزینه پرکردن دندان با سرامیک مانند طلا بسیار بالا است.

 

پر کردن دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

مراحل پرکردن دندان

بسته به محل پر کردن و مواد مورد استفاده، روش پر کردن دندان ممکن است متفاوت باشد، اما معمولا شامل مراحل زیر است:

 

  • ابتدا دندانپزشک ناحیه اطراف دندان پوسیده را بی‌حس می‌کند.
  • دندانپزشک با استفاده از مته یا ابزارهای تخصصی، ناحیه پوسیده دندان را خالی می‌کند.
  • سپس حفره ایجادشده را تمیز کرده و مواد پرکننده را داخل آن قرار می‌دهد.
  • در نهایت، محل پر شدن دندان را پولیش می‌کند.
  • اگر دندانپزشک از کامپوزیت برای ترمیم دندان استفاده کرده باشد، آن را با استفاده از یک نور مخصوص خشک و سفت می‌کند.

مراقبت‌های بعد از پر كردن دندان در خانه

به احتمال زیاد دندانپزشک به شما توصیه می‌کند تا زمان از بین رفتن اثر داروی بی‌حس‌ کننده از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.

اجتناب از خوردن و آشامیدن تا زمان از بین رفتن اثر بی‌حسی، از گاز گرفتن تصادفی زبان یا داخل گونه جلوگیری می‌کند.

 درد دندان

بعد از پر کردن دندان ممکن است مقداری درد یا ناراحتی جزئی داشته باشید. در این شرایط معمولا استفاده از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن کمک‌کننده است. در سایر موارد، ممکن است درد از مال‌ اکلوژن (Malocclusion) یا تراز نبودن دندان‌ها ناشی شود. در مال‌اکلوژن، دندان‌ها به دلیل پر شدن به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل دندانپزشک باید آن‌ها را اصلاح کند.

 افزایش حساسیت دندان

بعد از پر کردن دندان ممکن است حساسیت به سرما و گرما افزایش یابد. این مشکل می‌تواند به دلیل تحریک جزئی عصب، تحریک لثه یا التهاب ناشی از سوراخ کردن دندان رخ دهد. افزایش حساسیت دندان معمولا با گذشت زمان برطرف می‌شود. اما اگر ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، باید از یک مشاور دندانپزشک آنلاین مشورت بگیرید.

 

پر کردن دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

سخن پایانی

با پر کردن دندان، می‌توانید پوسیدگی دندانی را از بین ببرید و به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کنید. این امر با استفاده از مواد مختلف صورت می‌گیرد و دندانپزشک تنها فردی است که می‌تواند به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک کند. در صورت داشتن سوالات درباره روش‌های پر کردن دندان، می‌توانید از طریق سایت دکتر زهرا شمسایی با دندانپزشکان مشورت کنید. در کلینیک دکتر شمسایی علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با دندانپزشک نیز فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *