پولیش دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

پولیش دندان یک روش درمانی است که برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان اجرا می‌شود و باعث می‌شود دندان‌ها سفیدتر، درخشان‌تر و بدون لکه شوند. این روش باعث ارتقای سلامت و زیبایی دندان‌ها می‌شود. پولیش دندان علاوه بر زیبایی‌بخشی، موجب پاکسازی پوسیدگی‌های روی سطح دندان نیز می‌شود. از جمله ابزارهای استفاده شده در این فرآیند، خمیرهای ساینده برای درخشان شدن مینای دندان هستند. برخلاف اینکه این عمل با هدف زیبایی دندان‌ها و لبخند انجام می‌شود، اما اثرات مثبت آن بر روی سلامت دهان و دندان‌ها نیز بسیار مهم است، زیرا با پاکسازی پوسیدگی‌ها، سلامت دهان و دندان‌ها را ارتقا می‌دهد.

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان فرآیندی است که نه تنها به پولیش دندان می‌پردازد، بلکه لکه‌ها، پلاک و میکروارگانیسم‌های روی سطح بیرونی دندان را از بین می‌برد. مزیت اصلی این روش نسبت به اسکیلینگ (جرم‌گیری عمیق دندان) این است که بدون درد است. استفاده از پولیش دندان به مزایای زیادی برای سلامتی و زیبایی دندان‌ها منجر می‌شود، از جمله:

– سفید شدن دندان‌ها

– پاک کردن لکه‌ها

– عدم وقوع درد و خونریزی

– حذف پلاک‌ها

– پیشگیری از بیماری‌های لثه

– از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها

انواع پولیش دندان‌ها

پولیش دندان به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

1- پولیش درمانی:

در برخی موارد جراحی دندانی، سطح ریشه دندان ممکن است بدون پوشش باقی بماند. پولیش درمانی به از بین بردن و زدودن هرگونه میکروفلورا و اندوتوکسین از سطح ریشه دندان کمک می‌کند.

2- پولیش زیبایی/کرونال:

در این نوع پولیش، پلاک‌ها و لکه‌های سطحی دندان‌ها حذف می‌شوند. از مواد ساینده بسیار نرم برای براق کردن مینای دندان (لایه خارجی پوشاننده تاج دندان) استفاده می‌شود. سطح مینای دندان تا حدی پولیش می‌شود که بتواند حتی نورهای قابل مشاهده را منعکس کند.

3- پولیش سطحی:

در این تکنیک، تاج دندان‌ها پولیش می‌شوند. این تکنیک به‌صورت اصولی برای بهبود ظاهر زیبایی دندان‌ها انجام می‌شود، اما مزایایی درمانی نیز دارد.

4- پولیش انتخابی:

این نوع پولیش به عنوان زدودن لکه‌های خارجی یا انتخابی شناخته می‌شود. پس از فرایند جرم‌گیری، پولیش انتخابی توصیه می‌شود تا هرگونه لکه باقی‌مانده روی سطح دندان را حذف کند.

پولیش دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

 

پولیش دندان چه تفاوتی با جرم گیری دارد؟

پلاک و جرم دندان ممکن است به مرور زمان روی سطح دندان‌ها ایجاد شوند. پلاک یک لایه‌ی چسبناک است که باکتری‌ها از آن تغذیه می‌کنند و در زمان کوتاهی به یک سطح سفت و سخت در اطراف دندان تبدیل می‌شود که با مسواک زدن از بین برنمی‌رود و تنها فرآیند جرم‌گیری می‌تواند این سطح را پاک کند.

پولیش کردن مرحله‌ی نهایی است که در آن لکه‌ها ممکن است از بین برود و دندان‌ها صاف و درخشان شوند. گرچه پولیش کردن کاملاً ضروری نیست، اما پولیش کردن دندان‌ها پس از جرم‌گیری به دفع لکه‌ها و باکتری‌ها از سطح دندان کمک می‌کند، که فرآیند معمولی جرم‌گیری نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند و آنها را پاک کند. بهتر است حداقل هر ۶ ماه یک بار جرم‌گیری دندان انجام شود. پولیش کردن به دندان‌ها کمک می‌کند تا بهتر و سفیدتر به نظر برسند که معمولاً پس از هر بار جرم‌گیری توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

آیا پولیش دندان درد دارد؟

تفاوت اصلی بین پولیش دندان و جرم‌گیری (پاک‌سازی عمیق دندان) در بی‌دردی فرآیند پولیش است که بیمار پس از انجام آن، احساس راحتی خواهد کرد. با این حال، در مواردی که پلاک‌ها بسیاری روی دندان تجمع کرده باشند، پولیش به تنهایی ممکن است کارآمد نباشد، اما پس از انجام جرم‌گیری، پولیش دندان می‌تواند باعث تازه و براق‌تر دیده شدن دندان‌ها شود.

دندان‌پزشک با استفاده از خمیر پولیش و ابزارهای اتوماتیک پولیش را انجام می‌دهد، و اگر لکه‌های روی دندان بیمار پاک نشود یا به پلاک تبدیل شود، از ابزار پولیش هوا استفاده خواهد شد. در این فرآیند، هوا با فشار به دندان بیمار پاشیده می‌شود و آلودگی را از بین می‌برد.

مراحل پولیش دندان چگونه است؟

همانطور که اشاره شده، پولیش دندان یک فرآیند است که برای تمیزی و سفیدتر شدن دندان‌ها انجام می‌شود و یکی از مراحل آخر کار دندانپزشک بر روی دندان‌های بیمار است. اما چگونه این پروسه انجام می‌شود؟ پولیش دندان دارای مراحلی است که در ادامه به توضیح هر یک از این مراحل پرداخته شده است:

۱- معاینه بیمار و ارزیابی وضعیت مینای دندان

دندانپزشک دندان‌های بیمار را معاینه کرده و وضعیت پوسیدگی و نقاط ضعف مینای دندان را ارزیابی می‌کند.

۲- پاکسازی پلاک‌های دندان

در صورت وجود پلاک‌های روی سطح دندان‌ها (پلاک‌ها به دلیل باقی ماندن غذا و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شوند و می‌توانند باعث پوسیدگی شوند)، پلاک و تارتار از سطح دندان‌ها پاکسازی می‌شود.

۳- پاکسازی دندان

در این مرحله، دندانپزشک از ابزار خاص و خمیر پولیش استفاده می‌کند. ممکن است در صورت لزوم از پولیش هوا نیز استفاده شود. ابزار پولیش، با استفاده از فشار آب و هوا، سطح دندان‌ها را شستشو می‌کند و سپس از یک ماده ساینده برای تمیزی دندان‌ها استفاده می‌شود.پولیش دندان - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

کدام لکه های دندانی با پولیش از بین میرود؟

همانطور که ممکن است شما نیز میدانید، پولیش دندان می‌تواند لکه‌های روی سطح دندان‌ها را از بین ببرد. اما باید به این سوال پاسخ دقیق تری داد که کدام لکه‌ها با پولیش دندان قابل درمان و برطرف شدن هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با پالیش دندان می‌توان لکه‌های داخلی و همچنین لکه‌های خارجی دندان را از بین برد. اما آیا می‌دانید منظور از لکه‌های داخلی و یا لکه‌های خارجی چیست؟ بیایید به طور ساده این دو نوع لکه را برای شما توضیح دهیم:

۱- لکه‌های داخلی:

اولین نوع لکه که می‌توان انتظار داشت با استفاده از پولیش دندان آنها را از بین ببرد، لکه‌های داخلی دندان‌ها هستند. لکه‌های داخلی یا درونی، لکه‌هایی هستند که در اثر برخی بیماری‌ها یا مصرف بعضی از داروها یا ابتلا به بیماری‌های مینای دندان یا طی فرایند عصب کشی دندان به وجود آمده‌اند. به خاطر داشته باشید هرچند گفته شد که این لکه‌ها با استفاده از پولیش دندان قابل درمان هستند، اما گاهی برخی از آنها نیز به همین سادگی از بین نمی‌روند و نیاز به درمان‌های دیگری برای آنها است.

۲- لکه‌های خارجی:

دومین نوع لکه نیز لکه‌های خارجی هستند. در مورد این نوع باید بدانید که لکه‌های خارجی یا بیرونی، لکه‌هایی هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا مصرف دخانیات به ویژه سیگار به وجود می‌آیند. لکه‌های سطحی یا بیرونی با روش‌هایی مثل پولیش یا بلیچینگ قابل درمان هستند.

این افراد از پولیش دندان نمیتوانند استفاده کنند

افرادی که با مشکلات زیر مواجه هستند، بهتر است از انجام پولیش دندان خودداری کنند یا پس از درمان این مشکلات، برای انجام این روش اقدام نمایند:

۱- تحلیل بیش از حد لثه یا بیرون زدگی ریشه دندان

۲- حساسیت دندان

۳- ضعف مینای دندان

۴- انواع بیماری‌های لثه و بافت داخلی دهان

۵- پوسیدگی‌های درمان نشده

۶- آلرژی به خمیر ساینده پولیش

۷- ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و مشکلات تنفسی

آیا پولیشینگ برای دندان مضر است؟

پس از مراجعه به مطب دندانپزشک و پس از اینکه دندان‌ها به طور کامل تمیز و معاینه شده‌اند، در انتهای جلسه درمانی، دندانپزشک پولیش دندان‌ها را انجام می‌دهد. در این فرآیند، از خمیردندان‌های دانه‌دار بر روی دستگاه پولیش چرخشی استفاده می‌شود. طبق مقالات منتشر شده در مجله بین‌المللی موارد عملیاتی در بهداشت دندان، اشاره شده است که در حالی که پولیشینگ باعث تمیز شدن دندان‌ها می‌شود، اما این فرآیند صد در صد الزامی و ضروری نیست. پولیشینگ دندان‌ها هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد و هیچ تأثیری بر پوسیدگی، سرطان دهان یا بیماری لثه ندارند. بیشتر دندانپزشکان انجام پولیشینگ را توصیه می‌کنند.

این بدان معناست که دندانپزشک فقط قسمت‌های لکه‌دار دندان‌ها و نه همه‌ی آنها را درخشان‌تر می‌کند. این بدین دلیل است که برخی تحقیقات نشان می‌دهند که پولیشینگ زیاد همه دندان‌ها ممکن است باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها شود. به هر حال، اگر بخواهید دندان‌های خود را پولیش کنید، نباید بیش از دو مرتبه در سال این کار را انجام دهید، زیرا استفاده از خمیردندان‌های خشن‌تر و دوباره‌ پولیش کردن در سال می‌تواند باعث آسیب دیدگی دندان شود.

نتیجه گیری

پولیش دندان یکی از روش‌های ساده دندانپزشکی است که زمان زیادی از مریض نمی‌گیرد. معمولاً پیش از انجام روش‌هایی مانند رفع پوسیدگی یا عصب‌کشی، به توصیه دندانپزشک، پولیش انجام می‌شود. این روند شامل پولیش روکش دندان یا حتی پولیش لمینت دندان به‌همراه پولیش سایر دندان‌ها در یک جلسه است و زمان زیادی نیاز ندارد، معمولاً کمتر از یک ساعت است.

با مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت توصیه‌های ایشان، می‌توانید از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید و مشکلات را در مراحل ابتدایی تشخیص داده و با هزینه کمتر درمان کنید. بنابراین، توصیه می‌شود که مراجعات منظم به دندانپزشک را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *