ایمپلنت - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

اگر شما به دنبال جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته خود هستید، انواع مختلفی از روش‌های کاشت دندان وجود دارد، از جمله روش‌های بدون استفاده از ایمپلنت. این روش‌ها از جمله روش‌هایی هستند که عوارض کمتری دارند و نیازی به جراحی‌های جانبی ندارند. اغلب افراد برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته به ایمپلنت دندان تکیه می‌کنند، اما برای برخی افراد، این روش مناسب نیست و بهتر است روش‌های بدون ایمپلنت را در نظر بگیرند. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد روش مناسب برای خود، با چند دندانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکتر زهرا شمسایی با ایشان مشورت کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

استفاده از ایمپلنت دندان به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته شناخته می‌شود. در این روش، با برش دادن لثه و سوراخ کردن استخوان فک، پایه فلزی ایمپلنت درج می‌شود. پس از مدتی که استخوان فک با ایمپلنت ترکیب می‌شود، می‌توان روکش ایمپلنت و اباتمنت را قرار داد. این روکش به طور کامل شبیه به دندان طبیعی است و زیبایی دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

ایمپلنت دندان دارای دوام و استحکام بالایی است، به همین دلیل در بیشتر موارد، دندانپزشکان این روش را به عنوان گزینه اول برای جایگزینی دندان از دست رفته توصیه می‌کنند. با این حال، در برخی مواقع، بیمار ممکن است تمایلی به جراحی نداشته باشد یا به دلیل موانع پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای خاص، قادر به انجام این جراحی نباشد. در این شرایط، روش‌های جایگزین بدون استفاده از ایمپلنت را نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، تمامی گزینه‌ها را به دقت بررسی و مشورت کنید اگر نیاز به جایگزینی دندان دارید.

ایمپلنت - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

انواع روش کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت‌های دندان دارای مزایای فراوانی هستند و به همین دلیل، در بسیاری از مواقع، دندانپزشکان این روش را به عنوان گزینه اول توصیه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت، جلوگیری از تحلیل استخوان فک است. با این حال، این روش نیز معایبی دارد و ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. به همین دلیل، روش‌های جایگزینی برای آن وجود دارد.

کاشت بریج دندان 

بریج دندان یکی از روش‌های کاشت دندان بدون استفاده از ایمپلنت است که به عنوان پل دندان هم شناخته می‌شود. در این روش، دو دندان مجاور به‌عنوان تکیه‌گاه عمل کرده و دندان مصنوعی را در جای خود نگه می‌دارند. برای اجرای این روش، دندان‌پزشک نیاز دارد دو دندان مجاور را بتراشد و از آنها به‌عنوان اباتمنت استفاده کند.

بریج دندان به صورت ثابت می‌باشد و عمر آن بیشتر از ایمپلنت دندان است؛ همچنین، نمی‌توان آن را به سادگی از دهان خارج کرد. موادی مانند سرامیک، فلز یا ترکیبی از هر دو معمولاً برای ساخت بریج استفاده می‌شود. این روش به‌صرفه بوده و دارای ظاهری شبیه به دندان طبیعی است؛ با این حال، ممکن است بریج به دندان‌های مجاور آسیب برساند. بنابراین، توجه ویژه به بهداشت دهان و دندان لازم است و توصیه می‌شود که به طور دوره‌ای معاینات کلی دهانی انجام شود.

کاشت پروتز دندان مصنوعی

پروتز دندان مصنوعی یکی دیگر از روش‌های کاشت دندان بدون استفاده از ایمپلنت است. اگر به دنبال یک روش مقرون‌به‌صرفه برای کاشت دندان هستید، پروتز بهترین گزینه ممکن است. با استفاده از پروتز، می‌توانید برای جایگزینی چندین دندان از یک پروتز استفاده کنید. جنس آن معمولاً از پلاستیک، فلز یا ترکیبی از هر دو مواد است. پروتز دندان مصنوعی متحرک بوده و می‌توان آن را برای تمیز کردن از دهان خارج کرد. به طور کلی، دو نوع پروتز دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان استفاده می‌شود.

پروتز دندان کامل: در صورتی که تمام دندان‌های خود را در دو فک از دست داده‌اید یا به دلیل بیماری و آسیب به دندان‌ها مجبور به جراحی و خارج کردن همه آنها هستید، پروتز دندان کامل یک گزینه مناسب برای شماست. این نوع پروتز به طور جداگانه برای هر دو فک بالا و پایین طراحی می‌شود. استفاده از پروتز دندان مصنوعی به شما امکان می‌دهد که بهتر از قبل غذا بخورید؛ با این حال، تاثیر این روش به اندازه دندان طبیعی یا ایمپلنت موثر نیست و باید به یک رژیم غذایی محدود توجه کنید.

پروتز پارسیل یا جزئی: اگر چند دندان خود را از دست داده‌اید، می‌توانید از پروتز جزئی استفاده کنید. در این روش، برای قسمت‌هایی که دندان وجود ندارد، دندان‌های مصنوعی طراحی شده و روی یک پایه فلزی قرار می‌گیرند. قسمت پلاستیکی آن برای تطابق با رنگ لثه شما طراحی می‌شود. این نوع پروتز متحرک است و برای تمیزکردن باید از دهان خارج شود. اما گاهی ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود زیرا پایداری کمتری داشته و باید به طور مکرر تعمیر شود.

ایمپلنت - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

روش جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان با استفاده از تکنولوژی لیزر، کاشت دندان بدون استفاده از ایمپلنت، و ایمپلنت فوری دندان، از جمله روش‌های نوینی هستند که با ریسک کمتری و در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شوند. این روش‌ها به‌ویژه برای افراد دیابتی و بیماران قلبی، کاربرد بیشتری دارند.

مزایای کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان بدون استفاده از ایمپلنت مزایایی دارد و برای برخی افراد بهترین گزینه است. پس از معاینه دندان‌ها و بررسی عکس‌های سه‌بعدی، دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که آیا بریج یا پروتز دندان مصنوعی برای شما مناسب است. هر یک از این روش‌ها دارای مزایایی هستند که عبارتند از:

مزایای بریج دندانمزایای پروتز دندان مصنوعی
زیبایی و عملکرد مشابه ایمپلنت دندان داردهزینه پروتز بسیار کمتر از ایمپلنت است
گزینه مناسب برای زمانی که دندان‌های پایه نیاز به درمان دارندچند دندان را می‌توان با یک پروتز جایگزین کرد
تا ۴ دندان را می‌توان با بریج جایگزین کردتعمیر و نگهداری آن آسان است
زمان درمان آن سریع‌تر استپروتز دندان مصنوعی متحرک بوده و برای تعمیر آن آسیبی به دندان‌های دیگر وارد نمی‌شود

معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان بدون استفاده از ایمپلنت دارای معایبی است و به همین دلیل برای همه افراد مناسب نیست. از جمله معایب مهم آنها در مقایسه با ایمپلنت‌های دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایب بریج دندان

بریج دندان دارای عمر کمتری نسبت به ایمپلنت است، تنها برای دندان‌های متوالی قابل استفاده است، و از تحلیل استخوان جلوگیری نمی‌کند:

طول عمر بریج‌ها کمتر از ایمپلنت‌ها است. ایمپلنت‌ها با مراقبت مناسب، ممکن است تا پایان عمر بدون مشکل باقی بمانند. در مقابل، بریج‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارند و تنها برای جایگزینی دندان‌های متوالی مناسب هستند. اگر دندان‌ها متوالی نباشند، استفاده از این روش گزینه مناسبی نخواهد بود. همچنین، بریج‌ها از تحلیل استخوان در طولانی مدت جلوگیری نمی‌کنند. در فرآیند نصب بریج، مینای دندان‌های مجاور باید تراشیده شود تا بریج محکم قرار بگیرد، که این کار می‌تواند حساسیت دندان‌های پایه را افزایش دهد. به علاوه، نگهداری بهداشتی برای بریج‌ها چالش‌های خاصی ایجاد می‌کند؛ ذرات غذایی ممکن است زیر بریج جمع شده و در صورت عدم تمیزکاری مناسب، می‌تواند باعث کاهش طول عمر بریج و احتمال ابتلا به بیماری لثه شود.

معایب دندان مصنوعی ثابت بدون ایمپلنت

پروتز دندان به طور کامل طبیعی نیست و ممکن است برای فرد کمی ناراحتی ایجاد کند، عمر کمتری نسبت به دندان‌های طبیعی دارند و ممکن است بر روی حس چشایی تاثیر بگذارند:

اوایل استفاده از پروتز ممکن است کمی ناراحتی ایجاد کند، اما بریج و ایمپلنت به شکلی شبیه به دندان‌های طبیعی هستند و با دندان‌های مجاور تطابق دارند. با این حال، شما زمانی که از پروتز استفاده می‌کنید، وجود آن را حس می‌کنید. استفاده از پروتز می‌تواند بر نحوه غذا خوردن و گفتار تاثیر بگذارد. در ابتدا، گفتار و نحوه جویدن غذا ممکن است تغییر کند، اما این موضوع موقتی است و با گذر زمان شما به پروتز در دهان عادت می‌کنید. شما باید هر شب پروتز را از دهان خارج کرده و تمیز کنید. به مرور زمان، ممکن است پروتز شل شود و در دهان صدا ایجاد کرده و باعث درد شود. پروتزهای کامل می‌توانند باعث کاهش حس چشایی شوند و معمولاً این کاهش حس چشایی خفیفی است. هر ۵ تا ۷ سال نیاز به تعویض دارند؛ به دلیل تحلیل استخوان، حرکت دندان‌ها یا از دست دادن دندان‌های بیشتر، پروتز باید تعویض شود. احتمال شکستن پروتز بالا است و زمان تمیز کردن ممکن است زیاد شود. در هنگام استفاده از پروتز جزئی، ممکن است دندان‌های حمایتی ضعیف شوند و نیروی جویدن و گاز زدن‌های غذا با پروتز دندان مصنوعی نسبت به ایمپلنت و بریج کمتر است. در مقایسه با بریج و ایمپلنت، پروتز‌ها ظاهر مصنوعی‌تری دارند و کاملاً به دندان‌های طبیعی شباهت ندارند.

ایمپلنت - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

چه افرادی می توانند از کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده کنند؟

استفاده مناسب از کاشت دندان بدون ایمپلنت به شرایط مختلفی وابسته است. دندانپزشک باید شدت آسیب به دندان‌ها، سلامت دهان و دندان، و سلامت کلی بدن را بررسی کند. اگر به هر دلیلی قادر به انجام جراحی لثه برای ایمپلنت نیستید یا حجم استخوان فک برای قرار دادن ایمپلنت کافی نیست، بهتر است به روش‌های بدون ایمپلنت روی آورید.

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت ایمپلنت دندان بالاست. اگر برای جایگزینی چندین دندان از ایمپلنت استفاده کنید، هزینه‌های شما بسیار زیاد خواهد بود. اما روش‌های بریج دندان و پروتز دندان مصنوعی هزینه کمتری دارند.

کاشت دندان بدون ایمپلنت برای چه افرادی مناسب نیست؟

اگر دندان‌های از دست‌رفته متوالی نباشند، امکان استفاده از روش کاشت دندان بدون ایمپلنت وجود ندارد. هر دو روش بریج و پروتز دندان در صورتی مناسب هستند که دندان‌های از دست‌رفته متوالی باشند. همچنین، اگر به دنبال یک روش ثابت با ظاهری طبیعی هستید، بهتر است از ایمپلنت دندان استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دو روش کاشت دندان بدون ایمپلنت و انتخاب بهترین روش، بهتر است با دندانپزشک مشاوره کنید. در سایت دکتر زهرا شمسایی امکان تعیین وقت حضوری، آنلاین و یا تلفنی با بهترین دندانپزشکان فراهم است.

کاشت دندان برای افراد دیابتی محدودیت دارد؟

اگرچه بیماری دیابت تنها عاملی ضروری برای اجتناب از ایمپلنت دندان نیست، اما ممکن است یک دلیل کافی برای محدودیت استفاده از ایمپلنت باشد. دیابت می‌تواند فرآیند جوش خوردن پیچ ایمپلنت به استخوان را به تأخیر بیندازد و با ایجاد شرایطی نظیر عفونت و التهاب لثه، موجب افزایش احتمال شکست ایمپلنت گردد. به همین دلیل، برای بیماران دیابتی، کاشت دندان بدون ایمپلنت بهتر است.

ایمپلنت - کلینیک دکتر زهرا شمسایی

نتیجه گیری

کاشت دندان بدون ایمپلنت برای افرادی که قادر به انجام جراحی نیستند، یک گزینه مناسب است. دو روش بریج دندان و پروتز دندان مصنوعی بدون نیاز به ایمپلنت انجام می‌شوند. در روش بریج دندان، دو دندان مجاور به عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌شوند و روکش روی آنها قرار می‌گیرد. پروتز دندان مصنوعی نیز به صورت کامل یا جزئی طراحی می‌شود. این دو روش نسبت به ایمپلنت دندان هزینه کمتری دارند و عوارض جراحی ایمپلنت را ندارند.

باید توجه داشت که دوام این روش‌ها نسبت به ایمپلنت کمتر است و استخوان فک به مرور زمان تحلیل می‌رود. اگر دندان‌های از دست‌رفته به صورت متوالی نباشند، نمی‌توان از این دو روش استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاشت دندان بدون ایمپلنت، بهتر است با دکتر دندانپزشک مشورت کنید. برای مشاوره با دکتر دندانپزشک آنلاین می‌توانید از طریق سایت دکتر زهرا شمسایی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *